Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Wednesday, March 18, 2009

17.03.2009

Pagi 17.3.2009 aku dan isteri pergi ke Tapah untuk menyelesaikan tiga urusan. Pada pukul 10.30 pagi kami sampai ke pejabat Jabatan Bekalan Air Perak Cawangan Tapah untuk menyelesaikan urusan pertukaran meter sementara (kadar perniagaan) kepada kadar meter tetap (kadar domestik). Pada 16.3.09 seorang pegawai dari JBA Cawangan Tapah telah datang ke rumah kami untuk mencatat bacaan meter terakhir berdasarkan kadar perniagaan. Beliau meminta kami ke JBA Tapah esoknya untuk memuktamadkan proses tersebut. Di JBA kami dirujuk kepada seorang pegawai. Beliau agak berkeras kerana katanya kami tidak ikut prosedur yang sepatutnya. Sedangkan pegawai atasannya sendiri sudah pun datang ke rumah kami berikutan surat permohonan kami sebelum ini. Kami memberitahu bahawa kami bertindak ikut saluran yang betul dan segala surat menyurat telah dibuat sejak bulan Disember lagi beserta segala dokumen yang diperlukan. Kemudian beliau merujuk kami ke bahagian kaunter pula kerana katanya perlu isi borang lagi, OK, ikut saja. Sampai di kaunter ,betul-betul di depan kerani kaunter borang yang telah kami isi melalui plumber memang sedia ada di situ. Aku bertanya kepada kerani itu (seorang India), lagi mau isika?? Mungkin malu, dia pun bawa borang itu masuk ke bilik ini, lepas itu ke bilik sana, lepas itu ke depan, ke belakang. Pegawai itu tak adalah, pegawai ini tak adalah. Nanti saya telefon encik, encik mari sini, ha.. itu macam. Mmm.. malas nak cakap, perkhidmatan kaunter begitulah, tujuh jong masuk anjing tetap bercawat ekornya. Tak selesai juga. Bil air bulan ni tetap akan tinggi jugalah nampaknya.

Selepas itu kami ke pejabat tanah dan majlis daerah, orang tidak ramai, urusan bayar cukai tanah dan cukai pintu selesai dengan lancar. Kemudian kami ke Cawangan Trafik di depan Balai Polis Tapah, untuk membayar saman memandu melebihi had laju. Seorang polis wanita melayan kami dengan senyuman, sejuk sedikit hati. Aku menghulurkan kad kredit untuk membayar denda RM 150 yang dikenakan. Tengah bulan, kekurangan aliran tunai di tangan (hu...hu..hu..).
Polis wanita yang manis menyambut kad kredit dengan menambah sedikit gula kepada senyumannya sambil memasukkan kad kredit ke alat pengimbas, tekan tarik, ketuk-ketuk, gosok-gosok, dilap-lapnya kad kredit tu, masuk lagi, ketuk lagi. Mmmmm, dalam hati, aku menggerutu, bukan kad tu yang rosak mesin pengimbas tu yang dah aup (bahasa Perak bermaksud mati). Seorang anggota polis lelaki datang untuk membetulkan keadaan agaknya. Proses yang sama dilakukan, akhirnya dia berkata, Encik mesin ni rosak pulak dah. Terpaksalah aku mengeluarkan RM 150 yang terbaki dalam poket ketika itu. Ni ha duit RM150, saya bayar cash, kataku. Tak elok pun berhutang, aku menyambung. Polis wanita itu mengembalikan kad kredit aku dan mengambil RM 150 itu daripadaku. Saat itu senyum manisnya tidak lagi manis bagiku sebab poket aku tengah kering.. hu.. hu..hu..

1 comment:

  1. la haji...saya pun ada cite saman ni..2 saman lagi..habis RM300 bulan ni.

    ReplyDelete