Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Sunday, May 24, 2009

PANAS!!!

Panas! Itulah ungkapan ringkas yang menggambarkan keadaan cuaca kebelakangan ini. Sebelah siang cahaya matahari terasa amat terik. Mujurlah aku ini guru, berada di tempat beratap dan berdinding ketika bertugas. Di sini aku insaf betapa ramai lagi di luar sana terpaksa menahan terik matahari demi mencari rezeki halal.
Di rumah anak-anak menghidupkan setiap kipas dengan kelajuan maksimum. Silap-silap haribulan mahu terbang kipas itu menjadi helikopter mencari kepala! Penghawa dingin turut dihidupkan. Bil elektrik berganda bulan ni. Anak-anak tak kira itu semua, yang pening ibu dan ayah. Tak apalah asalkan mereka gembira dan dapat mengulang kaji pelajaran dengan selesa.
Setiap petang Rabu hujan berkemungkinan besar akan turun di Bidor. (Hairan juga). Namun hujan tidak dapat menghilangkan suhu panas. Kata mereka yang arif keadaan ini akan berlanjutan sehingga September nanti. Tambahan pula sekarang ini matahari berada sangat hampir dengan garisan khatulistiwa, kata mereka lagi.
Terkenang juga sesekali di musim panas ini akan keadaan di tahun-tahun 60-an dan 70-an. Ketika musim inilah telaga di kampung-kampung hampir kering. Maka dapatlah 'lesen' mandi di sungai sampai puas tahap maksimum. Dan ketika inilah ayah akan membersihkan telaga dengan menimba. Seronok kerana kadang-kadang dapat bermain-main dengan belut yang terperangkap di dalam timba.

No comments:

Post a Comment