Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Friday, April 9, 2010

Minda Kelas Tiga Atau Warga Kelas Tiga

I
Ketika memandu sepanjang sebuah lorong, tiba-tiba kereta di hadapan berhenti. Dalam masa yang sama sebuah kereta dari arah bertentangan juga berhenti. Pemandu kedua-dua buah kereta membuka cermin tingkap, berbual begitu selamba tanpa menghiraukan bahawa mereka telah menyekat perjalanan kenderan di kedua-dua arah. Setelah puas berbual mereka berlalu tanpa rasa bersalah.

II
Pada ketika yang lain, sebuah kereta berhenti di tengah-tengah lorong yang agak sempit. Pemandunya turun ke kedai berhampiran meninggalkan keretanya mengganggu perjalanan kenderaan lain.

III
Sekumpulan pemuda berkumpul di tengah-tengah jalan untuk berbual-bual, sedikit pun tidak mahu berganjak apabila ada kereta yang lalu. Mungkin mereka merasakan mereka begitu berkuasa ketika itu kerana ramai.

IV
Di satu persimpangan terdapat dua buah sekolah, Sekolah Kebangsaan dan sebuah lagi Sekolah jenis Kebangsaan. Persimpangan itu sudah dilebarkan sehingga mampu memuatkan tiga lorong; satu lorong untuk belok ke kiri, satu lorong lagi untuk ke kanan dan satu lorong lagi untuk kenderaan yang hendak masuk. Ketika sebuah kenderaan hendak masuk ke lorong itu, ketiga-tiga lorong itu sedia ada tiga buah kenderaan, semuanya hendak membelok ke kanan!

V
Perlakuan-perlakuan yang menampakkan kekurangan kesedaran sivik di atas menjurus kepada satu kesimpulan, iaitu masih ramai anggota masyarakat yang memiliki minda kelas tiga. Adakah aku mengamalkan sikap racist jika mengatakan perlakuan-perlakuan tadi selalunya dilakukan oleh satu kaum tertentu.. iaitu... ????

No comments:

Post a Comment