Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Sunday, January 22, 2012

Catatan Tengah Hari 22/10/2012


10 hari aku tiada memuatnaikkan apa-apa cerita maupun berita. Kesibukan tugas atau buat-buat sibuk dengan tugas membatasi ruang untuk berblog. Lantaran cuti sekolah seminggu sempena Tahun Baru Cina ini, memberikan aku peluang menulis sesuatu di blog picisan ini.

I
Jika gemar meneliti perjalanan politik negara kita, sedikit-sebanyaknya akan menyesakkan nafas juga. Tertanya-tanya apa kesudahan negara kita ini pada masa depan. Apa nak diharap pada orang politik semata-mata kerana sudah cera mereka mencari makan di lubuk itu. Buruk baiknya perlakuan mereka yang kenyang mereka juga. Untuk menambah rasa curiga, ada menteri yang kata jika mereka dan keluarga mereka mengisytiharkan harta, meraka akan diancam bahaya. Aku bertanya sendiri, bahaya yang bagaimana???

II
Sebagai pihak yang bertanggungjawab menguruskan Tingkatan Enam, aku terlibat dalam pengagihan baucar buku RM200 kepada semua pelajar Tingkatan Enam di sekolahku. Aku diberitahu supaya satu majlis pelancaran diadakan.  Majlis dibuat seringkasnya. Tokoh yang melancarkan tidak mahu sebut tentang politik kepartian ketika melancarkan, kerana katanya budak sekolah biarlah tumpukan pada pelajaran sahaja. Aku amat menghargainya.

III
Limau mandarin, berpuluh-puluh biji aku telan, lepas tu dah nak ke tandas sahaja. Maklumlah Tahun Baru Cina, kita yang Melayu ni tumpang sekaki juga. Sebagai guru di sekolah Choong Hua Bidor, isteriku banyak diberi buah limau oleh rakan-rakan sejawatnya di sekolah itu. Ada juga budak-budak kampung turut bakar mercun. Mujur mereka tak buat meriam buluh pula. Kepada semua sahabat dari kaum Tionghua, diucapkan GONG XI FA CHAI..

No comments:

Post a Comment