Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Tuesday, March 10, 2009

Pentaksiran Berasaskan Sekolah: Sejarah: Bangunan Bersejarah

Pagi tadi aku sebagai Ketua Pentaksir PBS Sejarah PMR bagi Daerah Batang Padang beserta Ketua Pentaksir Sejarah dari daerah-daerah lain di Perak bertemu pentaksir-pentaksir kawasan untuk aktiviti penataran di SMK Sultan Yussuf Batu Gajah. Semuanya berjalan lancar cuma bila tiba waktu rehat, pihak kantin SMKSY memaklumkan bahawa mereka tidak dimaklumkan oleh pihak Jabatan Pelajaran Negeri Perak untuk menyediakan makanan dan minuman. Jadi terpaksalah kami menggunakan wang poket sendiri untuk belanja minum yang sepatutnya percuma kerana dibiayai oleh JPN, (zaman meleset ni, RM 3.oo pun berharga oiii). Bermakna makan tengah haripun kena bayar sendiri. Tak apalah mungkin pihak JPN terlepas pandang dan guru-guru pula tidak ada yang bersikap bagai harimau lepas kandang.. Kita kan cikgu.. buatlah apapun, kita ni kan cikgu...? Cikgu kena bersikap profesional.. ye lah tu.. Tahun 2009 ini, kerja kursus sejarah yang perlu disiapkan oleh pelajar PMR ialah Bangunan Bersejarah.
Segera aku teringatkan bangunan-bangunan di Bidor yang pernah berdiri tapi kini sudah tidak lagi wujud. Antaranya bangunan kayu di tapak asal Sekolah Kebangsaan Bidor. Dua kali berpindah lokasi, akhirnya tapaknya di lokasi kedua kini didirikan kompleks kediaman guru. Begitu juga dengan Balai Polis Bidor. Tapak asal di tepi Sungai Bidor sudah tidak lagi wujud. Tapak keduanya pula sudah dijadikan pusat membaiki kereta. Pernah terdapat dua buah panggung wayang di Bidor (tempat aku menonton filem-filem Hidustan, koboi, Bruce Lee, James Bond dan filem Melayu seperti Pendekar, Langit Tidak Selalu Cerah, Hapuslah Air Matamu dan pelbagai filem lagi). Tapi kedua-duanya sudah lenyap. Di tapak yang sama sudah berdiri megah kompleks perniagaan. Di tengah-tengah pekan Bidor pernah terdapat SRJK Chong Hua II. Aku difahamkan tapaknya dibenarkan oleh pemilik generasi pertama untuk pembinaan sekolah. Apabila generasi ketiga pula mewarisi, kata dua diberikan supaya sekolah tersebut dipindahkan kerana tapak itu ditawarkan dengan nilai jutaan ringgit oleh pemaju hartanah. Wang punya pasal kaum Cina pun boleh hilang patriotismenya. Lenyap sudah sekolah tersebut dari pandangan kini.
Demi pembangunan, bangunan-bangunan yang tidak lagi memberikan pulangan nilai ekonomi yang baik terpaksa dikorbankan. Pekan Bidor memang pesat membangun. Walau bagaimanapun orang kita hanya berniaga di gerai-gerai kecil di tepi-tepi jalan; kalau tidak pun di atas basikal roda tiga sahaja untuk menjual pisang goreng, karipap, apam balik dan air tebu.
MOH KE BIDOR YOP!!!!

1 comment:

  1. ...dah buat satu BLOG khas pasal BIDOR tapi masih kurang bahan...

    ReplyDelete