Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Monday, April 27, 2009

Kisah di LHDN dan Berlumba dengan VVIP

I
Pukul 2.30 petang tadi aku ke LHDN Teluk Intan. E-filing?, terus ke tingkat dua, kata seorang petugas dengan senyuman. Wau!!! sebaik aku menguak pintu Tkt 2, berpuluh-puluh orang sedang mengadap komputer-komputer yang disediakan. Kebanyakannya sebaya dengan aku, ramai juga yang terangkak-rangkak menggunakan komputer. Suasana sama seperti ketika aku menjadi fasilitator mengajar guru-guru berkomputer 10 tahun dahulu, hiruk-pikuk dengan pertanyaan itu ini. Kasihan aku melihat dua orang petugas wanita yang melayani semua dengan tabah. Aku merapati seorang petugas, saya dan isteri terlupa password, kataku. Tanpa berlengah beliau membereskan urusan itu. Tak sampai pun lima minit urusan aku selesai di situ kerana aku akan menyelesaikan urusan itu melalui komputer di rumah.

II

Aku memandu dalam keadaan santai ketika pulang. Setiba di Cangkat Jong aku terpandang sebuah Brabus hendak memotong kereta Toyotaku yang paling ayam, Avanza. Aku memberinya peluang memotong. Huh! Melayu rupanya. Baguslah kata hatiku. Belumpun sempat Brabus tadi hilang dari pandangan, melalui cermin pandang belakang, ada kereta polis yang memasang lampu meminta aku memberinya laluan untuk memotong. Silakan. Rupa-rupanya di belakang kereta polis itu terdapat empat buah kereta 'berbintang tiga' bercermin gelap. Berdesup meluru ke depan. Kereta Pak Menteri persekutuan rupanya. Balik dari Lumutlah tu, nak ke lebuh raya melalui Bidor, aku meneka dalam kesamaran.

Di kawasan had laju 60km para VVIP boleh lari 3 kali ganda daripada itu. Siap diiringi lagi. Marhaenis-marhaenis seperti aku tak layak dapat pengecualian itu. Tak apalah, itu keistimewaan dia. Akupun sebenarnya boleh buat begitu jika aku mahu dan jika aku mampu untuk membayar saman.

Sampai di Batu 12, terlalu banyak lori yang perlu dipotong. Banyak pula kederaan di kedua-dua arah. Bila ada peluang, dengan kelajuan 90km/j aku memotong empat buah lori sekali gus. Maklumlah lori-lori itu hanya berkelajuan 50km/j sahaja, sarat dengan kelapa sawit. Tup-tup aku berada betul-betul di belakang kereta Pak Menteri itu. Padan muka engkau, kataku. Lori-lori itu tak dapat memberi laluan kepada mana-mana VVIP sekalipun kerana jalan di laluan itu sempit dan bahu jalan yang lembut. Jika ke tepi, tayar lori itu akan terperosok ke dalam tanah gambut. Hanya apabila tiba di laluan yang lebih besar, barulah kereta-kereta VVIP dan pengiringnya berjaya melepaskan diri dan terus "hilang" selepas melalui sebuah selekoh, hanya untuk membontoti deretan-deretan lori yang lain pula.

Sampai di persimpangan lampu isyarat Kampung Simpang Tiga Bidor, keretaku kembali berada di belakang kereta VVIP itu lagi. Kali ini tersekat dek lampu isyarat berwarna merah. Jika ketika lampu itu merah dia jalan juga, akupun akan ikut jalan sama. Mujur tidak.

Melepasi lampu isyarat, seperti yang aku duga, mereka menghala terus ke lebuh raya, sementara aku pula menghala ke laluan yang membawa aku pulang ke rumah.

2 comments:

  1. apakah kita perlu menjadi VVIP dahulu atau menjadi seperti VVIP?
    VVIP bayar cukai ke?

    ReplyDelete
  2. Puan Hazlin, tiada sesiapapun berada di atas undang-undang. Mengapa perlu ada kekecualian pula untuk si fulan dan si fulan?

    ReplyDelete