Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Saturday, July 18, 2009

Ayah dan Ibu Tumpang Gembira

Ketika kedengaran suara azan subuh dialunkan di Masjid Zahir Alor Star, aku sudah berada di dalam kereta untuk segera bertolak meninggalkan Hotel Regency untuk sampai di Bidor sebelum jam 9.00 pagi. Aku keberatan hendak naik semula ke bilik untuk menunaikan solat subuh. Aku bercadang menunaikannya di kawasan R&R Gurun. Dalam keadaan hari masih gelap, dan sebiji kereta pun tak ada di jalan raya Alor Setar, setiap lampu isyarat merah aku redah sahaja. Polis masih tidur, kata hatiku. Aku harus segera sampai di Bidor, kali ini aku tak peduli sebanyak manapun denda jika saman. Enjin 1.5l Avanza akan kuperah habis-habisan, biar pun ia menjerit-jerit keletihan(?) atau ketidaklaratan(?).
Aku tidak pernah selama ini memandu selaju 160 kmj, tapi kali ini aku terpaksa demi anak-anak. Perasaan takut terjadi apa-apa sentiasa sahaja bermain dalam kepala. Maklumlah bukannya Mercedez atau BMW, ini Toyota ayam sahaja. Alhamdulillah, setelah 2 jam 50 minit memandu, termasuk berhenti solat subuh di R&R Gurun dan membeli dua biji pau di R&R Semanggol untuk dikunyah dalam kereta, aku sampai di pintu pagar rumah jam 8.45 pagi. Sementara isteriku Ani bersiap-siap, aku bersarapan, nasi lemak dengan kopi. Huh.. segar rasanya. 9.15 pagi kami pun sampai di SMK Sheikh Abdul Ghani, Bidor. Majlis Anugerah Kecemerlangan baru sahaja bermula.
Ramai juga ibu bapa yang hadir untuk menyaksikan anak-anak mereka menerima anugerah masing-masing berdasarkan Peperiksaan Pertengahan Tahun 2009, PMR 2008 dan SPM 2008 di samping anugerah-anugerah khas yang lain. Merungut para hadirin yang ada, terutama yang duduk di belakang-belakang (termasuk aku) apabila perasmi , berucap entah apa-apa, meleret, melalut, mengarut.. nampak tak bersedia, tanpa teks, dan lama pulak tu. Dewan dah jadi macam pasar ikan, yang di depan berucap, yang di belakang bercakap. Balik dari jauh-jauh hanya untuk menyaksikan hal seperti itu, berasap kepala aku.... Mahu sahaja aku menyuruhnya berhenti apabila berkali-kali ucapannya seolah-olah sudah sampai hendak tamat tiba-tiba bersambung semula, terlintas idea baru agaknya.
Akhirnya majlis anugerah dilangsungkan sebaik sahaja ucapan perasmi tamat. Bermula dari tingkatan peralihan, diikuti Tingkatan Satu, Tingkatan Dua, dan Tingkatan Tiga. Apabila diumumkan pelajar cemerlang keseluruhan Tingkatan Tiga tempat yang ketiga, Amira Nazirah Nazeri, leherku cuba menjadi leher angsa, maklum itu anak aku tu... Walaupun di tempat ketiga, dan hanya Tingkatan Tiga ayah dan ibu tetap berbangga, anakku. Keletihan dan ketakutan sewaktu memandu tadi hilang 25 peratus.

Apabila anugerah kecemerlangan untuk Tingkatan 5 hendak disampaikan, sekali lagi leherku kupanjangkan macam leher angsa. Tu dia, seorang lagi anak Nazeri naik ke pentas, Abdul Khaliq menerima anugerah tempat pertama keseluruhan Tingkatan 5. Ayah ibu ikut berbangga sekali lagi. Khaliq naik lagi untuk menerima anugerah khas sebagai Ketua Pelajar 2009. Kali ini keletihan memandu tadi terus berkurangan sehingga 75 %

Aku yakin Khaliq tidak akan terpilih sebagai Tokoh Pelajar 2009 kerana dia amat kurang terlibat dalam sukan (masalah lelah) walaupun agak baik dari segi akademik dan aktiviti ko-kurikulum yang bercorak akademik. Ketika membaca biodata pelajar yang dipilih, juruacara menyatakan, "..dilahirkan pada 21 November 1992... anak kepada pasangan guru.." Eh.. itu Abang Cik tu (panggilan kepada Khaliq).. Ketika namanya diumumkan, tepukan diberikan oleh para hadirin. Leherku memanjang macam leher zirafah pula ketika dia menerima angugerah Tokoh Pelajar itu. Terus keletihan memandu dari Alor Setar subuh-subuh "sepiee" (Syafie) tadi hilang 100 %.

(Walaupun hanya di peringkat sekolah, ayah dan ibu amat berbangga dengan kalian.. Jadilah anak yang baik-baik yang berjasa kepada agama, bangsa, ibu bapa, dan negara).


5 comments:

  1. tahniah bang cik...seronok dengar adik adik berjaya...alhamdulillah

    ReplyDelete
  2. tahniah satu keluarga...kejayaan ni kejayaan satu keluarga...

    ReplyDelete
  3. Congratlation kepada Cikgu Nazri dan Cikgu Ani...dan anak-anak yang cemerlang.
    ...yang pasti cikgu nazri pulang dengan hati yang kembang dan leher macam Angsa...hahaha

    ReplyDelete