Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Wednesday, July 8, 2009

Hentam Sajalah Labu...

Khaliq (Tingkatan 5), Amira (Tingkatan 3) dan Azim (Tahun Tiga) begitu seronok bermain. Riuh sebuah rumah. Aku dan ibu mereka, Ani tidak masuk campur tetapi tumpang gembira apabila anak-anak bergembira. Sebenarnya mereka bersaing sama sendiri bagi memenuhi senarai nama negeri/negara, jenis kereta, jenis bunga, jenis binatang dan jenis buah-buahan mengikut abjad. Permainan ini biasa dimainkan di sekolah-sekolah, malah ketika di maktab pun aku bermain permainan yang sama.

Beberapa ketika selepas itu Khaliq dan Amira ketawa terbahak-bahak. Kelihatan Azim terpinga-pinga. Ibu dan ayah mereka tertanya-tanya mengapa. Rupa-rupanya hanya kerana nama buah-buahan yang bermula dengan huruf Z. Sedangkan abang dan kakaknya memilih nama buah zaitun, Azim memilih buah z***r, kerana tidak mengetahui apa sebenarnya buah pilihannya itu.

Azim terus menemuiku dengan untuk bertanya apa sebenarnya buah z***r tu sehingga semua orang tertawa. Setelah diterangkan, selamba dia berkata, bukan ke buah juga tu..? Sekali lagi seisi rumah tertawa.

2 comments:

  1. i like this kind of bondings...a happy family
    and i am sure you are one hell of a good father...

    ReplyDelete
  2. i like this kind of bondings...a happy family...and i am sure you are one hell of a good father too

    ReplyDelete