Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Monday, October 5, 2009

Darahmu dan Darahku

I
Masihkah ada lagi air mata yang tersisa, buat bekalan menangisi kesedihan-kesedihan yang bakal mendatang entah petang nanti, entah malam nanti, entah esok,entah lusa ?? Apakah itu soalan yang yang harus ditanya kepada saudara kita di Indonesia? Satu demi satu bencana yang menimpa. Bukanlah tiada bencana di negara kita, tetapi angka korban dan kerugian tidaklah sebesar mana jika hendak dibandingkan dengan apa yang berlaku di negara jiran itu.

Sebahagian daripada rakyat negara ini mempunyai pertalian darah dengan rakyat dari negara jiran itu dan tidak hairan jika kita turut bersedih jika saudara di sana mengalami bencana alam yang tak kunjung henti.

II
Kita di negara ini tidak henti-hentinya melaungkan tentang keserumpunan dan perkongsian budaya dengan mereka. Namun apakah mereka juga beranggapan begitu terhadap kita? Perkembangan-perkembangan yang berlaku kebelakangan ini menampakkan bagi mereka, (individu-individu yang bersimpati dengan Bendera)mereka lain dan kita lain hingga mengharuskan kita diganyang lumat?!

Dalam banyak hal kita seolah-olah hidung tak mancung pipi tersorong-sorong dalam pelbagai urusan dengan mereka. Terlalulah baiknya kita ini. Tak cukupkah lagi dengan pekerja mereka yang sah dan yang haram diberikan luang dan ruang, dan bantuan yang kita curahkan atas nama kemanusian dan keserumpunan? Apakah itu semua dihargai mereka dengan erti kata yang sebenar?

Apapun mungkin penilaian songsangku terhadap mereka jauh tersilap. Dan buat dua-dua pupuku di Medan,atas nama kemanusiaan aku turut bersedih atas bencana yang berlaku di negara kalian, tetapi sebagai rakyat Malaysia aku berhak untuk rasa terguris terhadap apa yang sebahagian daripada kalian lakukan.

1 comment:

  1. ...suka bila cendikiawan sudi berkongsi pandangan dengan kitaorang ni...
    rakyat biasa...

    ReplyDelete