Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Wednesday, October 14, 2009

Makmal KDPku Keras?

I
Pukul 9.30 pagi tadi aku terima SMS.. Ada mesyuarat pentadbiran dgn boss pd pukul 11.00. Alamak aiii.. apa pulak nak dibebelkan oleh orang tua tu kali ni.. Aku teruskan sesi P&P dgn pelajar.. Tiba-tiba satu lagi SMS masuk.. Ada pelajar Pra-U histeria di Makmal Haji. Makmal Komputer Dalam Pendidikan di SMK Sungkai lebih dikenali secara tidak rasmi sebagai Makmal Hj Nazeri. Bergegas aku ke situ dan sudah ramai guru dan pelajar perempuan berkerumun. Pelajar lelaki tidak kelihatan kerana sudah diminta beredar lebih awal kerana yang terlibat adalah pelajar perempuan. Pelajar yang diserang histeria itu sedang meronta-ronta dan menjerit-jerit walaupun dipegang oleh beberapa orang guru. Puan Hasna Bee begitu tekun membaca ayat suci bagi memulihkan pelajar itu. Aku hanya memperhati sahaja. Kemudian seorang pelajar membisikkan sesuatu.. Cikgu.. ada seorang lagi tumbang di luar surau.. Bergegas pula aku ke surau. Puan Siti Mariam sudahpun ada di situ. Seorang pelajar perempuan sedang menangis sambil memeluk rakannya. Takut katanya. Aku meminta rakan-rakannya memimpinnya masuk ke surau namun pelajar itu sudah tidak lagi mampu melangkah. Tangisannya lebih kuat daripada tenaganya. Dia terjelepok di luar surau.. mahu tak mahu aku mencempungnya ke dalam surau.

Seorang Ustaz dari sekolah berhampiran dipanggil bagi memulihkan kedua-duanya. Alhamdulillah usahanya berjaya setelah bersusah-payah. Kemudian kedua-duanya dihantar pulang.

Setelah semuanya kembali seperti biasa, seorang pelajar datang kepadaku, makmal cikgu tu keraslah.. Hish.. kamu ni ni memanglah makmal tu keras, dibuat daripada konkrit, dipasang pula dua lapisan "gril" besi, mahu tak keras! Aku buat loyar buruk..

II
Mesyuarat dengan boss berjalan lancar dan ringkas sahaja.. Baik pulak angin dia hari ini, aku berbisik dengan Penolong Kanan 1. Lepas itu boss ajak kami melawat ke beberapa blok bangunan baru yang tak siap-siap itu, supaya perancangan awal bagi sesi P&P 2010 nanti dapat dibuat (jika bangunan itu dapat disiapkan dan diserahkan kepada pihak sekolah). Kami terserempak dengan jurutera JKR yang menyelia kerja-kerja di situ. Soalan yang keluar, mengapa lambat siap agaknya ye??

Dari mulutnya sendiri dia menceritakan masalah-masalah yang dihadapi dan masalah -masalah yang ditimbulkan oleh pihak kontraktor dan masalah kontraktor itu sendiri yang tak dapat aku huraikan di sini. Tapi yang dapat aku katakan dia ditekan oleh orang-orang atasannya supaya berlembut dalam beberapa hal walaupun tidak menepati mutu dan spesikasi bangunan yang ditetapkan. Patutlah banyak bangunan roboh bisik hatiku
..

1 comment: