Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Monday, November 16, 2009

The Game Of Life

Aku memutar ingatanku kembali ke tahun 1969, ketika aku berusia 9 tahun. Aku cuba mengingati kembali jenis-jenis permainan yang sering kumainkan bersama rakan-rakan sebaya. Banyak sekali. Main perang senapang kayu, main pedang ala-Zorro (habis anak pokok getah yang ditanam oleh opah aku potong buat pedang), main perang tanah liat atau biji getah, meniup daun manggis sambil berlari supaya berpusing macam kipas, menangguk anak ikan, melastik burung (selalu terkena bumbung rumah orang),main layang-layang, congkak, gasing, guli dan lain-lain. Kecuali guli, semua bahan-bahan permainan adalah buatan sendiri.

Kini aku berusia 49 tahun dan anak bongsuku Azim berusia 9 tahun. Permainan Azim dan abang-abangnya ketika berusia 9 tahun sama sekali tidak sama dengan permainan ayah mereka ketika berusia 9 tahun. Permainan mereka tidak memerlukan pergerakan yang banyak, menjadikan mereka tidak tahan lasak.

Semalam aku ke Ipoh bersama Ani, Amira dan Azim untuk membeli set permainan Game Of Life sebagai memenuhi janji. Sebelum ini aku dan Ani berjanji akan membelikan permainan itu sebagai hadiah kepada Azim jika dia berjaya mendapat tempat pertama dalam Peperiksaan Akhir Tahun.

No comments:

Post a Comment