Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Thursday, November 26, 2009

Musim Haji..

Hari ini merupakan hari yang dinanti-nantikan oleh jemaah haji di Tanah Suci Makkah al-Mukarramah kerana mereka akan berwukuf di Arafah , yang merupakan salah satu daripada rukun haji. Berbahagia mereka itu kerana menjadi tetamu Allah swt dan semoga mereka memperoleh ibadah haji yang mabrur.

II
Pada tahun 2002 aku dan isteri menerima tawaran untuk menunaikan fardu haji pada tahun 2003 walaupun mengikut jadual gilirannya kami hanya berpeluang pergi pada tahun 2007. Persoalan utamanya ialah Azim ketika itu masih menyusu badan. Setelah semua pertimbangan dibuat, akhirnya kami menerima tawaran itu kerana jika difikirkan masalah anak-anak, sampai mereka dewasapun tak akan selesai. Keputusan diambil, tinggalkan tiga orang daripada mereka kepada kakak isteriku di Tanjong Malim. Yang sulung ditinggalkan dengan opahnya di Bidor.

Maka dengan diiringi tangisan anak-anak dan saudara mara (aku sendiri pun menangis macam kanak-kanak) berlepaslah kami ke Makkah pada awal Januari 2003. Semua kesedihan meninggalkan orang-orang yang disayangi ditinggalkan di Kelana Jaya, selebihnya serahkan sepenuhnya kepada Allah atas apa pun yang akan berlaku, disamping mendoakan keselamatan mereka dan keselamatan kami suami isteri.
Selepas hampir tujuh jam penerbangan, kami sampai di Jeddah pada waktu zohor. Selepas asar kami di bawa ke Makkah menaiki bas. Perjalan itu mengambil masa lebih kurang 4 jam. Jeddah-Makkah tidaklah begitu jauh tetapi kesesakan lalu lintas menjadikan perjalanan menjadi lama. Di Makkah kami ditempatkan di Maktab 82 di Hotel Sevila Barakah, 800 meter dari Masjidil Haram. Hotel itu ditandakan dengan lambang udang oleh Tabung Haji bagi memudahkan jemaah haji yang sudah tua mengingatinya. Menjelang tengah malam kami diarahkan oleh pihak Tabung Haji dan Muassasah untuk melakukan tawaf umrah bagi yang melakukan haji tamattuk atau tawaf kudum bagi yang melakukan haji ifrad.

Dugaan datang, aku dan Ani terpisah daripada kumpulan jemaah lain yang semaktab ketika melakukan tawaf. Ani risau tetapi aku memintanya menumpukan kepada ibadat tawaf umrah itu sehingga selesai 7 pusingan. Kami tak menemui walau seorangpun jemaah dari Malaysia mahupun dari Indonesia selepas selesai tawaf.

Berbekalkan pengalaman menunaikan umrah pada tahun 1986, aku memandu Ani untuk melakukan ibadat sa'i dan seterusnya bertahalul. Jurupandu yang disediakan oleh pihak Muassasah hanya kami temui lama selepas itu. Sampai di hotel rakan-rakan sebilik semuanya sudah tidur. Cepat betul mereka. Akhirnya keesokan harinya tersebar berita jurupandu hanya membawa mereka melakukan tawaf 4 atau lima pusingan sahaja. Keadaan jadi kelam kabut bagi mereka yang tidak mengira sendiri bilangan pusingan mereka tawaf.

Tidak sukar mencari makanan pagi seperti nasi lemak atau roti canai. Yang membezakan teh tarik di Makkah ialah susunya. Mereka menggunakan susu cair untuk dicampurkan ke dalam minuman.

Alhamdulillah, sehingga maghrib berada di Arafah pada hari wukuf keadaan berjalan seperti biasa. Selepas maghrib kami dijadualkan di bawa ke Muzdalifah seterusnya ke Mina.

Dugaan datang lagi. Bas pertama datang ikut jadual. Bas kedua datang ikut jadual. Selepas itu bas datang tidak menentu. Laluan yang dikhaskan untuk perjalanan bas jemaah dari Asia Tenggara dicerobohi oleh bas-bas yang membawa jemaah dari rantau lain. Hancur perancangan pihak berkenaan hendak memastikan satu keadaan perjalanan yang teratur. Sebahagian besar jemaah terpaksa berjalan 7 km dari Arafah ke Mina dengan mengheret beg. Bayangkan nasib warga tua?? Namun aku bersyukur kerana aku dan Ani masih dapat sampai di Mina dengan menaiki bas sejurus sebelum subuh. Maaf aku berkata, ketika ini petugas Tabung Haji hanya mementingkan diri sendiri. Mereka meninggalkan kami menghadapi masalah tersebut tanpa sebarang perhatian, mereka cabut lebih awal ke Mina menaiki motosikal atau kereta-kereta kecil. Ketika ada jemaah yang pengsan tiada seorangpun petugas Tabung Haji di situ untuk membantu. Mereka hanya menemui jemaah selepas Asar di Mina untuk bertanya jika ada jemaah yang masih tercicir di Arafah. Mulut laserku lantas menjawab mengapa cari di waktu asar, bukankah lebih baik dicari selepas isya atau subuh esok. Di mana petugas LUTH ketika khidmatnya amat diperlukan? Mereka berlalu tanpa bicara.

Agak hairan juga, di MIna khemah jemaah lelaki maktab kami bersebelahan dengan khemah jemaah Indonesia. Hanya dipisahkan dengan tirai. Masya Allah, jemaah mereka bercampur lelaki dan wanita dalam sebuah khemah. Jarak antara khemah kami dengan tempat melontar lebih kurang 3 km. Alhamdulillah, bunyinya agak jauh tetapi bila jalan ramai-ramai tak terasa tambahan pula ketika itu masih muda lagi (43 tahun).Walaupun kita sering mendabik dada bahawa TH sentiasa cekap tetapi petugasnya di maktab kami langsung tak dapat diharapkan untuk membantu jemaah. Sebaliknya jemaah Indonesia disebalik tirai lebih beruntung, sentiasa ada pelbagai maklumat penting yang disampaikan dengan pembesar suara. Aku dan Ani mengikut mereka jika hendak melakukan ibadat melontar, lebih selamat kerana mereka sentiasa menjaga keselamatan ahli kumpulan mereka. Mereka tidak pula meminggiri kami walaupun berlainan negara.

Ani meminta aku membawanya lebih hampir ke jamrah (jamrah yang mana aku tak ingat) kerana lontarannya tidak sampai. Kalau terlalu hampir nanti kena batu, kataku. Belumpun habis mulutku tertutup seketul batu hinggap betul-betul di dahiku. Berdarah. Padan muka aku, mulut tak reti diam! Ampunkan aku ya Allah.
Selepas selesai semua ibadat melontar di Mina, aku dan Ani kembali ke hotel di Makkah. Sampai di Makkah waktu Jumaat sudah hampir benar. Aku ke Masjidil Haram dan kudapati semua ruang telah penuh. Seorang petugas Masjid menunjukkan ke arah bumbung masjid. Duduklah aku di bumbung masjid itu bersama ribuan jemaah lain tanpa beratap. Di padang Masyar matahari sejengkal dari kepala, tetapi ini berpuluh juta batu dari kepala, takkan tak boleh tahan (orang Melayu tak tahan panas?), aku membisikkan kepada diri sendiri.

Sebelum di bawa ke Madinah, sempatlah kami melakukan ibadat umrah beberapa kali. Di Madinah semuanya berjalan lancar tanpa berlaku peristiwa-peristiwa yang tidak diingini. Cuma terjadi peristiwa yang agak menggelikan hati ketika dalam perjalanan. Pemandu memandu bas dengan kelajuan 40-60 kmj. Bila nak sampai ke Madinah? Sekejap-sekejap bas di brek, sekejap-sekejap menyengguk. Kami faham apa mahunya. Fulus... Kutip 2 rial seorang serah separuh, nanti sampai akan diserahseparuh lagi, tiba-tiba bas jadi laju, lancar dan pemandu menjadi begitu ramah mesra.

Begitulah. Cepat sungguh waktu berlalu dan hampir berlalu pula satu lagi musim haji. Kepada semua sahabat, pengikut, pembaca, dan anak-anak muridku Selamat Hari Raya Aidil Adha. Pengorbanan mesucikan jiwa.

III
Anakku yang sulung, Abdul Qayyum lahir pada 12.7.1989, yang merupakah hari wukuf bagi tahun tersebut. Nenek dan ibu saudaranya antara mereka yang menunaikan fardu haji pada tahun yang sama.

1 comment:

  1. Salam Eid Al-Adha.
    Pengorbanan yang ikhlas pasti Mendapat ganjaran Allah.

    ReplyDelete