Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Tuesday, February 8, 2011

Mengapa Dada Harus Berdebar?

Alkisah, balik-balik hal tempat kerja.. balik-balik hal tempat kerja.. Adapun kerana 1/3 hari di habiskan di situ setiap hari kecuali hari cuti adanya. Pun begitu sebagai guru/cikgu, tatkala di rumah 1/3 masanya, fikiran melayang ke tempat kerja - sekolah, kelas, padang, murid, teman sejawatan, pentadbir... Begitulah keadaannya setiap hari.

Sebermula seminggu sebelum sekolah bercuti sempena sambutan Tahun Baru Cina, dikhabarkan orang akan kehadiran Betara Pengarah Pelajaran Negeri bersama 80 pengiringnya yang terdiri daripada indera dan dewa akan turun ke Batang Padang pada 7 Februari 2011 untuk pelbagai tujuan termasuklah pemantauan. Kehadiran mereka ke SMK Sungkai sudahlah barang tentunya kerana mereka akan dihidangkan makan tengah hari di dewan makan asrama. Begitulah cerita yang disampaikan oleh yang empunya berita.

Arakian seperti cacing kepanasanlah layaknya segala yang ada di sekolah ini. Maka, selagi ada yang boleh dicat, dicat, selagi ada yang boleh disapu, di"jilat" biar licin, biar bersih, dulu yang tak ada tiba-tiba ada, dulu yang tak cantik tiba-tiba cantik, Dulu yang tak wangi, sudah wangi. Dulu dikhabarkan tiadalah wang untuk semua itu, tetapi sebaik mendengar berita itu, ada pula wang itu. Demikianlah adanya.

Hatta, tarikh 7.2.2011 pun tibalah. Maka Betara Pengetua amatlah gusarnya menanti ketibaan Betara Pengarah bersama para indera dan dewanya. Adapun para guru turut berasa gerun. Kadangkala Betara Pengetua turut mengejari mereka supaya segera masuk ke kelas sebelum waktunya tiba.

Setelah matahari sudah terik memancar ke lubang telinga, kelihatanlah kenderaan milik indera dan dewa masuk berpusu-pusu ke kawasan sekolah. Tiadalah mereka itu berhenti kecuali setelah mereka itu sampai ke dewan makan asrama itu. Maka habis segala guru menjenguk-jenguk melalui tingkap kaca yang berdebu-debu di bilik guru untuk melihat-lihat gerangan para dewa dan indera berserta kelengkapan mereka itu.

Adapun ada seorang dewa dan seorang indera biasa itu datanglah kepada seorang guru melihat-lihat guru itu mengajar pelajarnya mengira dan menghitung. Yang seorang lagi itu pergilah membelek-belek fail-fail. Mencari salah, maka dapatlah yang salah..yang betulpun tiadalah dipuji, tetapi yang salah ditegur.. Hanya itulah kerja yang berdua itu... Itupun tiadalah lama mereka itu membuat kerja itu, kerana terlalu laparnya perut mereka itu. Tambahan pula angin haruman durian yang sedang dikupas tidalah dapat mereka menahan-nahannya lagi. Seketika itu keluarlah mereka itu ke dewan makan.

Adapun Betara Pengarah dan para indera serta dewa itu pun makanlah hidangan. Setelah tembolok mereka itu diisi maka berhamburanlah mereka keluar meninggalkan dewan makan pergi ke tempat tujuan mereka yang lain..

Tiadalah Betara Pengarah itu menjenguk-jenguk lagi mukanya setelah kenyang. Betara Pengetua dan para guru pun legalah daripada teruknya "tekanan" akibat berita "Betara Pengarah" yang dikenali amat tegas itu hendak datang melihat-lihat itu..

Fakir yang mencoret ini pula seperti selalunyalah ia itu, tiadalah ia gusar kerana tiadalah ia yakin Betara Pengarah itu punya banyak masa hendak melihat-lihat itu dan ini di sekolah ini. Begitulah adanya.

1 comment:

  1. Kebanyakkan nya sememang begitu halnya di mana mana sekolah...
    Pengetua akan tekan guru guru setiap kali ada pelawat.
    Pelawat pula expect yang terbaik dari sekolah...
    Yang teruk terima padah...GURU2

    Semuga beroleh ketenangan ...

    ReplyDelete