Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Monday, February 14, 2011

Siapa menebas, siapa menuai, siapa mengaut???

Sekolah yang dapat mencatatkan kelulusan cemerlang, pihak kerajaan akan memberi imbuhan kepada guru besar/pengetua sekian banyak, kepada guru sekian banyak.

Bunyinya sedap didengar, baunya sedap dihidu, awas jika dimakan belum tentu enak rasanya. Boleh jadi muntah, boleh jadi pening, boleh jadi loya, boleh jadi macam-macam.

Saya cikgu yang bodoh bingai ini, tidaklah faham sebenarnya apakah kriteria penerimaan imbuhan/intensif yang dimaksudkan. Seorang guru besar pencen, mengatakan kepada saya, perkara di atas jika tidak diperhalusi, akan menimbulkan rasa tidak puas hati yang amat sangat di pihak guru.

Katakan Sekolah Menengah ABC mencatakan keputusan cemerlang dalam PMR. Pengetua tersenyum lebar kerana dialah yang akan menerima imbuhan terbesar (dari segi sumbangan P&P secara langsung mungkin tiada), diikuti oleh guru. Persoalannya guru yang mana? Jika guru Tingkatan Tiga sahaja yang menerima imbuhan, apakah guru Tingkatan Satu dan Dua tidak menyumbang kepada kejayaan pelajar dalam peperiksaan PMR tersebut? Jika dalam Peperiksaan SPM pula, jika imbuhan diberi kepad guru Tingkatan Lima, apa kata guru Tingkatan Empat?

Jadi jika hanya gula-gula yang ditaburkan baik tak usah berjanji..

3 comments:

  1. cikgu biasa selalu beralah.... tunggu saja imbuhan dari Allah...

    ReplyDelete
  2. Amboi..cikgu mail...asyik pait yo!!!
    Nak buet camno lumrah alam kan ji....

    ReplyDelete