Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Monday, November 28, 2011

Bolasepak Kita..

Aku penyokong setia pasukan bolesepak Malaysia, walau di peringkat manapun tahap pencapaian mereka, dan sama ada kalah atau menang. Jika kalah aku turut terasa pedihnya dan jika menang tentu aku berasa gembira, namun tak sampai tahap mencaci, mengeji dan sebagainya. Tentunya pemain negara sudah mencuba sedaya upaya memerah segala tenaga dan kudrat yang ada. Sesiapa yang pernah bermain bola walaupun hanya mewakili sekolah atau kampung sekalipun, pasti melakukan perkara yang sama; mencuba sedaya upaya untuk menang. Dan jika tertewas, kita terpaksa akur kalah kepada pasukan yang lebih baik.

Tidak perlulah kita membandingkan pencapaian pasukan bolesepak kita ketika zaman Mokhtar Dahari, James Wong, Hassan Sani, Aurumugam, Santokh Singh, Soh Chin Aun. Corak permainan sekarang sudah jauh berubah. Seperkara lagi kita terpaksa akur bahawa tahap pencapaian bolesepak negara-negara Asia Tenggara hanyalah untuk peringkat serantau sahaja, tak lebih daripada itu. Buktinya; Thailand, Singapura  dan Indonesia, sering melepasi pusingan pertama, dan kedua pusingan kelayakan Olimpik dan Piala Dunia, tetapi hanyalah sebagai pasukan belasahan sahaja apabila bertemu jagoan sebenar dari kawasan-kawasan luar Asia Tenggara.

Apabila kita memenangi Piala AFF Suzuki tempoh hari, terus sahaja pihak yang bertanggungjawab tentang perkembangan bolesepak negara mensasarkan sesuatu yang lebih tinggi. Itu biasa tetapi kita juga harus bersifat realistik dalam menetapkan sasaran kita. Apabila kita mempertahankan pingat emas Sukan Sea, pasukan muda kita menghadapi lawan yang jauh lebih tersusun dan mantap dalam pusingan kedua kelayakan Olimpik London. Kita tewas tetapi bukan dibelasah. Bermakna kita juga ada potensi untuk menang cuma belum mencapai tahap tertinggi.

Dn aku tak pernah berjaga sepanjang malam semata-mata menunggu pasukan bolesepak Eropah berentap sesama sendiri, kerana tiada gunanya bagiku menyanjung pasukan menang tetapi ia  pasukan milik orang.

Oh ya... sudahkan anda meninjau-ninjau padang bola yang ada berhampiran tempat anda.? Masih adakah lagi budak-budak yang berlari-lari mengejar bola; atau kosong menjadi tempat anjing jantan berlari-lari mengejar anjing betina?

2 comments:

  1. kalah kelayakan olimpik takpe cik Aie..janji monang dongan negara yang cakap kita maling tu....

    ReplyDelete
  2. Itu sudah cukup membanggakan kita ke tahap tertinggi..

    ReplyDelete