Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Sunday, November 27, 2011

Catatan sepanjang 2 minggu

 I  Catatan di pagi 1 Muharram 1433 Hijri
Kelesuan melanda sepanjang dua minggu ini.. aku dihimpit kesibukan pada minggu akhir persekolahan. Dalam tempoh seminggu cuti persekolahan yang berlalu ini pula terlalu banyak pula yang perlu dibuat sehingga nak menjenguk ke blog picisan inipun terpaksa ditangguhkan sehinggalah ke pagi Awal Muharram 1433 hijrah ini.
Semasa singgah bersembahyang maghrib di sebuah masjid di Hulu Bernam Selangor, imam merangkak-rangkak membacakan doa akhir tahun.. yang tak dibacapun pada zaman Nabi dan sahabat masih ada dahulu. Nama tahun Hijrah pun digunakan selepas Nabi wafat. Tapi doa adalah permintaan.. mintalah apa sahaja (yang baik) kerana Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

II  Catatan tentang cuti dan hujan
Biasalah, bulan November-Disember bulan peperiksaan SPM-STPM, bulan hujan, bulan banjir dan bulan orang mengadakan kenduri kahwin. Aku ingin menikmati musim cuti bulan Disember ini sepenuhnya kerana sepanjang enam tujuh tahun ini, aku tak dapat melakukannya kerana terpaksa menanda kertas Sejarah SPM. Mulai tahun ini aku menarik diri daripada menjadi pemeriksa atas sebab-sebab kesihatan. Akupun sudah tidak mengajar mata pelajaran Sejarah lagi sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

III Jagung oh Jagung
Dua tiga hari lepas aku makan jagung.. selepas itu aku mengalami sakit pinggang.. Lantas isteriku menyindir. "Itulah saya dah kata awak dah tak boleh makan benda-benda berangin lagi, tapi awak degil..., tak percaya. Saya tak makan pun jagung tu.." katanya.

Petang semalam, isteriku mengadu belakangnya pula sakit-sakit. "Hmmm awak makan jagung tadi", kataku. Isteriku menafikan dia ada makan jagung.
"He. he.. nasi kat rumah orang kahwin tadi nasi minyak campur jagunglah.. awak tak perasan kot..", kataku..
"Eh.. Iye ke"??? .


No comments:

Post a Comment