Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Tuesday, December 13, 2011

Meradang Dah Ni.. (Update)

Amd Dual Core 3600Mhz, dengan 2GB Ram, salah sebuah desktop yang anak-anak aku pakai asyik restart.. kejap-kejap restart. Desktop yang satu lagi tu Ok sahaja. Ini yang masing-masing naik angin satu badan. Ramai yang kata dan aku juga mengakuinya AMD sentiasa panas. Ke Ipohlah kami cari motherboard dan CPU baru. Ram pula bubuh 4GB. Aku mempunyai sedikit pengetahuan memasang desktop, jadi banyak dapat dijimat tu.

Kali ini ambil yang setara, pakai Intel Pentium pulak. Tapi masalah yang sama berlaku. Restart dan restart. Apa sudah jadi.. Duit terbang dah dekat RM 500 beli motherboard, CPU dan RAM baru. Aku naik hot betul, mahu rasanya kuhempaskan sahaja biar terbarai. Semua pemasangan OK. Apakah permasalahannya? BIOS, CMOS entah apa lagi semua jalan OK. Hard disk pun Ok juga. Aku tukar power supply baru kelmarin, selepas 1 jam dia buat balik.

Melampau ni. Tercabar betul aku. Habis dah ilmu komputer yang ada padaku kugunakan semuanya, tapi restart, dan restart lagi. Elok kejap tetiba saja restart lagi. Takkan nak bakar kemian kot?

Pukul 12.00 malam ini tadi aku ambil lagi satu langkah.. tukar casing. Mungkin suis pada casing terdahulu ada masalah kot. Casing yang baru dipasang inipun bukan casing baru, tapi dah lama terperuk kat setor tu. Dah berkarat kat belakangnya pun. Alhamdulillah, sejam sudah berlalu sistem nampak macam stabil sahaja, tapi tak berani nak puji lebih-lebih, kot-kot karang dia buat lagi.. Berdolah wahai anak-anakku..

Update :
Sejak 10.00 pagi tadi sampai 2.12 petang ni, sistem Ok sahaja .. stabil. Jadi masalahnya bukan pada CPU, RAM, atau hard disk .. tapi pada casing. Ini ilmu baru yang aku pelajari.

Update 2:
10.00 pagi  hingga 9.48 malam, belum dimatikan lagi, masih OK..


2 comments:

  1. Akhirnya terbeli satu System Unit baru...

    ReplyDelete
  2. Adalah lebihan CPU AMD + MB Gigabuye + RaM 2GB+ Power Suply 480 W .. Nanti dapat bonus nak beli casing dan HDD.

    ReplyDelete