Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Sunday, January 8, 2012

Kuala Lumpur.. Senyumanmu ..

Pagi tadi bersama isteri, dan anak-anak, aku Kuala Lumpur .. atau lebih tepat ke UniKL Kampus Kota yang terletak di persimpangan masuk ke Kampung Baru untuk menghantar anak sulungku mendaftar masuk. Sudah hampir lima tahun aku tidak ke Kuala Lumpur. Bukan pun jauh sangat dari Bidor. Jika berkereta sekitar mengambil masa satu setengah jam sahaja menggunakan lebuhraya. Aku cukup keberatan untuk mengharungi kesesakan lalu lintas di bandar raya kosmopolitan ini.

Setelah selesai mendaftar diri, terpaksa pula menghantar anakku itu ke asrama yang terletak di Jalan Pantai Baru. Bukan aku tak biasa jalan-jalan di Kuala Lumpur kerana aku menjalani latihan perguruan selama tiga tahun di Maktab Perguruan Bahasa (kini Institut Bahasa Melayu Malaysia) yang juga terletak di Jalan Pantai Baru hampir 30 tahun lalu. Namun perkembangan pembangunan menyebabkan aku banyak kali juga terlepas simpang dan kehilangan tanda arah. Namun berkat pengalaman merayau-rayau di segenap pelosok KL, akhirnya tiba jua ke destinasi.

Hmmm !! aku mengeluh sendirian.. Ini Kamsis C UKM 30 tahun lalu. Lantas aku mencari pemandangan Maktab Perguruan Bahasa..huh.. itupun dia. Alahai Stadium Hoki yang dulunya Stadium Kilat (Lembaga Elektrik Negara) pula di sebelahnya.

Ini tempat ayah merayau-rayau dulu ni.. kataku.
Habis mengapa ayah boleh tersilap jalan?anakku bertanya kembali.
Dulu ayah jalan kaki..sekarang berkereta .. balasku.

Selepas makan tengah hari, yang belajar kenalah tinggal yang lain kenalah balik. Dalam perjalanan pulang aku membawa anak-anak yang tinggal berdua beradik itu ke Masjid Negara untuk solat zohor. Memandangkan petang masih awal aku membawa mereka melawat ke Muzeum Negara pula.

Sebelum meninggalkan Kuala Lumpur, sempat jua aku mengimbau kenangan lagu lama dendangan Alleycat, Senyumlah Kuala Lumpur.

2 comments:

  1. hari ni ontah sonyum ko idak Kolumpuo tu...hahaha...banyak foreigner yang sonyum kek KL...

    ReplyDelete
  2. Terpulang di sebelah mana kita berdiri..

    ReplyDelete