Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Wednesday, April 22, 2009

6AAK, Sulaltus Salatin dan Burung Birit-birit

I
Pengajaranku di kelas 6 Atas Al-Khawarizmi hari ini berkisar pada tajuk unsur-unsur sindiran dalam Sulalatus Salatin Sejarah Melayu. Aku membantu pelajar-pelajar itu menyenaraikan dan mengulas beberapa peristiwa dalam SSSM diselitkan oleh pengarang teks sastera sejarah itu untuk menyindir secara halus golongan atasan khususnya golongan istana.
Untuk mengelakkan diriku daripada dianggap oleh para pelajar menghina pihak istana, berkali-kali aku tegaskan setiap ulasan dan pandanganku tentang unsur-unsur sindiran ini tidak berkaitan dengan mana-mana institusi istana yang wujud hari ini di negara kita, sebaliknya ditujukan kepada Raja-raja/Sultan di Melaka pada zaman berkenaan sahaja, walaupun titisan darah diraja Melaka masih mengalir pada tubuh Sultan tertentu sehingga hari ini.

II
Sebelum memulakan sesi P&P di 6AAK tadi terpandanglah aku seekor burung birit-birit hinggap di talian telefon yang merintangi jalan berhampiran bilik kelas tersebut. Spontan aku bertanya kepada pelajar, sama ada mereka kenal akan burung birit-birit. Tiada seorang pun yang kenal. Sebelum sempat aku menunjukkan kepada mereka, burung birit-birit tadi sudahpun terbang entah ke mana. Tak apalah, aku faham generasi zaman sekarang bukan lagi generasi yang bergelumang dengan hutan belukar, sungai, hutan, unggas, serangga dan sebaginya. Akupun tidak kehairanan kerana ada di antara pelajar itu tidak kenal akan pokok pinang sekalipun!


Ketika aku masih kecil, apabila kumpulan burung birit-birit berterbangan pada waktu tengah malam, ibu bapaku akan segera mengarahkan kami yang sedang tidur terlentang supaya tidur mengiring. Perlakuan ini turut diamalkan oleh semua warga kampung. Ibu bapa amat mengenali bunyi burung ini. Bila ditanya mengapa? Jawapannya, ada "sesuatu" yang berpaut pada hujung ekor burung tersebut. Sebenarnya ada kisah di sebalik kepercayaan dan perlakuan itu. Aku pulangkan kepada pengunjung jika ada yang dapat memberi penjelasan.

1 comment:

  1. dah minta, saya beri. check sini .... http://sukns.blogspot.com/2010/10/asal-usul-hantu-tinggi.html

    ReplyDelete