Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Thursday, April 9, 2009

10 April 1987

Sesudah disiapkan, diperiksa, diteliti, dikira cukup seadanya, maka dimasukkan ke dalam kereta pengiring-pengiring yang tertentu, entah berapa buah tak dapat dipastikan. Itu baru barang-barang. Pengiring pula ada yang mulanya hendak mengikut, tidak jadi pula, ada yang mulanya tidak hendak ikut, nak ikut pula. Kena tunggu lagi. Yang tuan punya diri dah kepanasan, dek kepanasan matahari dan dek kepanasan dalam hati terhadap sikap beberapa orang pengiring yang berada dalam keadaan nak tak nak ikut serta; yang pangkat pakcik-pakcik, adik, kakak, abang, ok semua, tetapi yang makcik-makcik tu, huh... Sesudah lewat lebih dari satu jam maka bergeraklah semuanya ke destinasi.

Sepanjang perjalanan tuan punya diri dalam keadaan diam menyepi, menghafal apa yang patut diujarkan nanti. Untuk mengelakkan rasa menggelabah yang ketara, sirih berjampi beserta seulas pinang, secalit kapur, dan sedikit gambir dikunyah walaupun rasa kurang yakin cara itu berkesan menghilangkan degup degap di jantung yang dirasakan kurang normal.

Akhirnya tiba jua ke rumah di tepi selekoh itu. Di sambutlah oleh tuan rumah yang terlalu lama menanti. Tuan punya diri tahu dirinya kini menjadi tumpuan mata orang ramai yang ada di dalam dan di luar rumah. Barangan yang dibawa bertukar tangan. Tuan rumah berpuas hati kerana yang diterima semuanya seperti yang dijanjikan.

Upacara seterusnya dijalankan. Setelah lafaz yang sepatutnya diujarkan dan disahkan, maka secara rasminya tuan punya diri dan gadis tunangannya kini menjadi suami isteri yang sah. Dan mulai dari detik itulah merupakan titik tolak keduanya berkongsi susah senang dalam melayari kehidupan ini.

[ Huh.. sewajarnyalah pada waktu-waktu begini aku mengimbau kembali detik-detik aku dan isteriku, Rohani diijabkabulkan pada 10.4.1987, 22 tahun dahulu. ]

Buat isteriku tersayang, kusanjung setingi-tingginya wangi kasihmu. Selamat Hari Ulang Tahun Perkahwinan Kita.

2 comments:

  1. cikgu nazri
    selamat ulang tahun perkahwinan yang ke 22
    moga kekal bahagia ke akhir hayat

    ReplyDelete