Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Sunday, June 21, 2009

SMK Sungkai: Reunion

Reunion bekas staf SMK Sungkai pada 20 Jun 2009 pukul 8.00 malam di Taman Aman Bidor. Begitulah SMS yang aku terima ketika masih berada di Summit, Bukit Mertajam dua tiga hari lalu. Aku menjangkakan majlis itu akan dihadiri oleh guru-guru sekitar daerah Batang Padang yang pernah berkhidmat di SMK Sungkai. Aku sudah dapat menduga majlis itu nanti untuk meraikan Tuan Haji Hanafi yang akan bersara dan isterinya. Tuan Haji Hanafi atau lebih dikenali sebagai Ustaz Hanafi pernah bertugas di Sungkai dari awal tahun 1980-an hingga 1996. Isteri beliau Ustazah Ramlah pernah bertugas sebagai Penolong Kanan Pentadbiran di SMK Sungkai beberapa tahun lalu.
Pukul 8.30 malam tadi aku pergi ke Taman Aman walaupun aku masih letih kerana baru sampai dari Bukit Mertajam pada petangnya. Dari jauh sudah kedengaran riuh rendah suara para jemputan. Wah! aku tak sangka begitu ramai bekas staf SMK Sungkai yang hadir. Sebahagian besarnya aku kenali tetapi ada juga yang aku tak kenal. Aku kenal mereka yang pernah bertugas di SMK Sungkai sejak tahun 1987 hingga kini. Sayang sekali aku tidak membawa kamera, dan tidak juga membawa isteriku.
Alangkah gembiranya bertemu rakan-rakan setugas yang datang dan pergi sejak lebih 22 tahun lalu. Antara yang masih berkhidmat di SMK Sungkai dari zaman muda hingga kini ini yang hadir ialah aku sendiri, Zakiah, Thayabari, dan Salmi. Selain itu yang turut hadir ialah Tuan Hj Nordin (bekas Pengetua hingga awal 1990-an; kini di Sepang), Awaludin (bekas PK 1, ), Razali Ismail (bekas Peny. Petang), Sirujuddin, Sazali, Manan (kini di Ampang, Selangor), Wazir, Lau, Hong, Kula, Salamah, Maliha, Siti Khatijah, Samy, Azmi, Osman, Fazli, Jaya, Jad, Santhi @ Muniamah ( kini di Subang), Loke, Fodziah, Ismail, Salim dan puluhan lagi nama-nama lain-lain. Masa yang terus berputaran menyaksikan sebahagian besar telah dimamah usia. Malahan tak kurang yang sudah pun menjadi datuk dan nenek
Ramli dan isterinya Munah yang kini bertugas di Kedah bergegas dari Kuala Nerang ke sini semata-mata untuk bertemu sahabat-sahabat lama. Sungguh mengharukan apabila Munah mengatakan bahawa telah banyak sekolah mereka mencurahkan khidmat tapi sama-sekali tidak sama dengan keseronokan ketika berkhidmat di SMK Sungkai.
Makanan yang lazat pelbagai jenis turut terhidang. Mulut terpaksa melakukan dua tugas serentak, mengunyah dan berbual. Begitu banyak, begitu luas, dan begitu panjang penceritaan semula kisah-kisah lama berlangsung malam tadi. Ada juga yang tidak dapat hadir, atau tidak hadir kerana tidak mendapat jemputan (sebenarnya tidak dapat dihubungi).
Terima kasih kepada penganjur yang terdiri daripada Fazli, Kula dan Ustaz Hanafi sendiri kerana berjaya menemukan semula sahabat-sahabat lama yang sudahpun terputus hubungan, dan berjaya menghidupkan kembali suasana hiruk-pikuk SMK Sungkai seperti di masa lalu, walaupun untuk satu malam sahaja.

No comments:

Post a Comment