Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Monday, November 9, 2009

Kolam Ikanku Siap.. (Apa kurang pada belida?)





DIKEMASKINI DGN GAMBAR : Lama juga aku tak menulis di blog picisan ini. Tumpuanku kini sedikit berubah kepada kerja-kerja akhir menyiapkan kolam ikan hiasan di tepi rumahku.Kecuali melepa/memplaster(?), semua kerja membina kolam itu kulakukan berseorangan sejak akhir Julai lalu hingga kini. Aku cuba menyiapkan sebelum hari raya tempoh hari tetapi tak siap-siap juga. Ketika cuti Deepavali aku melakukan ujian kebocoran dengan memasukkan air, tetapi selepas dua hari hampir kering, bermakna ada kebocoran berlaku walaupun tak kelihatan jelas. Mungkin meresap ke tanah. Setelah melakukan pembaikan aku memasukkan air hujan sehingga separuh penuh pada hari Rabu dua minggu lepas. Selepas beberapa hari tahap air tetap sama kecuali sedikit penurunan biasa akibat sejatan. Maklumlah air hujan, banyak habuk yang turut masuk ke takungan kolam.Sepatutnya air itu alirkan keluar dan menggantikannya dengan air paip tetapi terasa sayang pula melihat air begitu banyak perlu dibuang. Akhirnya aku penuhkan lagi dengan air hujan, tapi kali ini aku menapisnya.

Lima ekor koi, lima ekor lampam ekor merah dan lima ekor lampam emas menjadi warga terawal kolam tersebut. Lekalah kami anak beranak melihat ikan yang berenang-renang riang di kolam.
(Apa kurang pada belida, tulang banyak sisik berlapis, bongkok ada kedik pun ada= Keinginan hendak menyamai apa yang orang lain ada, sedangkan diri kita tak mampu / tak layak..lebih kurang begitulah maksudnya.)

3 comments: