Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Friday, November 13, 2009

Mengimbau Kenangan di SMKDP Miri (1984-1986)

I
Saudara Jamil Bujang dari Miri Sarawak mungkin menemui namaku melalui ruangan Facebook. Lantas, semalam beliau menghantar mesej .. antara lain bertanya adakah aku pernah bertugas di SMK Dato Permaisuri Miri mungkin untuk kepastian. Dalam kepalaku namanya masih ada dalam senarai nama murid yang pernah kudengar atau kuajar ketika di Miri suku abad yang lalu. Saudara Jamil juga menyatakan bahawa isterinya Rafidah Morni adalah bekas anak muridku, dari kelas 5E pada tahun 1985. Aku masih ingat ketika itu aku guru kelas dan Rafidah merupakan ketua kelas. Untuk tatapan saudara Jamil dan isterinya, di bawah ini kuperturunkan gambar kelas 5E.. (Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Noriati Hipni, pelajar yang duduk di sebelah kananku dalam gambar kedua. Sejurus sebelum aku bersama pelajar kelas berkenaan melakukan kerja mingguan membersihkan kawasan sekolah, Noriati terlibat dalam kemalangan jalan raya).


II
Saudara Ramlan Parmin merupakan rakan setugasku di SMKDP pada tahun 1985. Setelah terputus hubungan sejak 1986, pada hari Isnin yang lalu aku menerima SMS daripadanya, menyatakan rindu akan kehidupan yang dilalui di SMKDP dahulu. Sehingga kini aku dapat berhubung kembali dengan beberapa orang rakan setugas dari Semenanjung ketika di Sarawak dahulu.

III
Sejak 1984,SMKDP Miri terasa amat bererti bagiku. Setiap kali melayari internet aku pasti akan mencari berita tentang sekolah itu untuk mengetahui perkembangan yang berlaku.. Mungkin ada lebih daripada sesuatu.. dan salah satunya isteriku pada mulanya kukenali di situ.. Selain itu semuanya hanya tersimpan menjadi kenangan.

1 comment: