Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Thursday, February 3, 2011

Bulan Penuh Air Pasang, Bulan Sabit Air Surut...Yang Tersirat..

Seorang ibu memasak beberapa keping lempeng (anak-anak zaman sekarang tidak kenal apa itu lempeng)untuk dimakan bersama kuah (bubur) durian. Dua tiga keping daripadanya hendak disedekahkan kepada jiran yang berhampiran. Setelah diletakkan di pinggan, ibu itu mencedok pula kuah durian ke dalam sebuah mangkuk. Kemudian, anak lelakinya disuruh menghantarkan makanan itu ke rumah jiran yang berkenaan. Bukan itu sahaja, anak itu diminta menyampaikan pesanan kepada jiran tersebut, yang berbunyi "bulan penuh, air pasang".

Pergilah si anak menghantar lempeng dan kuah durian itu ke rumah jiran yang dimaksudkan dan disampaikannya pesanan ibunya. Setelah menerima makanan itu, jiran itu meminta pula si anak menyampaikan pesanannya untuk di sampaikan kepada ibu si anak itu. Pesanan itu berbunyi, "bulan sabit, air surut".

Di rumah, si anak itu pun menyampaikan pesanan jirannya itu. Sebaik sahaja menerima pesanan si jiran, si ibu itu pun memarahi anaknya kerana dia tahu anaknya itu tidak amanah dalam melaksanakan tugas yang diberikan.

("Bulan penuh, air pasang" : si ibu ingin memberitahu bahawa ketika di hantar, lempeng berada dalam keadaan baik, dan tidak terluak, manakala kuahnya diisi penuh mangkuk.

"Bulan sabit, air surut" : bermaksud lempeng sudah pun terluak dan kuahnya sudah berkurangan).

2 comments:

  1. Ass-Salam
    Kagumi orang dulu dulu yang kaya dengan bahasa dan kiasan...

    Selamat beristirehat sempena CNY.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih Puan kerana sudi "singgah"..

    ReplyDelete