Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Sunday, November 26, 2017

Lagi-lagi Cerita Kaki

Pada subuh Jumaat 24 November 2017, aku tidak dapat mengangkat kaki kiriku. Sakit amat sangat di tulang belakang tumit. Gout pulak ke? Gerutu hatil kecilku.. sedangkan aku tak pernah mengalami gout selama ini. Sudahlah kulit tapak kakiku pecah-pecah, kena pulak sakit di belakang tumit. Aku hanya boleh bergerak dengan kaki kanan melangkah dan kaki kiri diseret. Sepanjang pagi itu, begitulah cara aku bergerak. Masalah utamanya, aku harus ke Johor selepas Jumaat menghadiri majlis perkahwinan anak saudaraku di Ayer Hitam. Atas pujukan isteriku, aku ke Klinik Wong di Bidor. Doktor menjelaskan itu bukan gout, gout tidak menyerang di bahagian belakang tumit, katanya. Angin, katanya. Memandangkan aku aku memandu ke Johor, doktor memberiku satu suntikan membuang angin. Tidak lama selepas itu ubat dari suntikan tadi membuatkan aku boleh melangkah seperti biasa.

Selepas solat Jumaat aku dan Ani bertolak ke Ayer Hitam. Kami tiba di Hotel Ayer Hitam lebih kurang pukul lapan malam. Barangkali ubat daripada suntikan siang tadi sudah tidak berkesan lagi, kakiku sakit semula tetapi aku boleh juga melangkah terdengkot-dengkot.

Sabtu 25 November 2017, selepas menghadiri majlis perkahwinan anak saudaraku Aishah, kami bermohon pulang ke Bidor lebih awal. Takut 'jem". Memangpun sepanjang perjalanan banyak tempat aku terpaksa menempuh "jem".  Kami sampai di Bidor jam 9.00 malam.

Hari ini 26 November 2017, kakiku masih sakit di tumit kiri, dan luka-luka akibat eczema tidak juga berkurangan.. Ujian tuhan buatku.


No comments:

Post a Comment