Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Sunday, November 19, 2017

Rangkuman seminggu

19 November 2017
 I
Agak lama juga aku tak menulis apa-apa. Masalah tapak kaki menghalang jari jemari tanganku daripada meneyentuh keyboard komputer. Pergerakanku agak terbatas.Entah bila penyelesaian masalah eczema tahap serius tapak kakiku akan kunjung tiba agaknya; mungkin kubawa hingga ke hujung nyawaku. Namun aku tetap mencuba pelbagai cara. Aku tak mahu duduk diam begitu sahaja, aku tetap juga bergerak ke sana sini walaupun hanya dengan menyeret kaki sahaja. Mengaduh sekejap, dan selepas itu menyambung pergerakan. Jumpa seorang, seorang aan bertanya gout ke?.. Jumpa seorang lagi akan bertanya gout ke?.. Paling senang, jawab ya sahaja walaupun tidak hakikatnya.

II
Semalam 18 November 2017 aku menemani Ani ke Majlis Jamuan Akhir Tahun SMJK Choong Hua, Bidor di Symphony Suites Hotel, Ipoh. Majlis bermula jam 3.30 petang. Walaupun sudah bersara, Ani dijemput juga kerana semasa majlis persaraanya di sekolah tersebut, masih dalam bulan Ramadan, jadi tiada diserikan dengan majlis jamuan. Majlis dilangsungkan dengan meriah dan mesra.

III
Pagi tadi aku bersama Ani ke pasar membeli ikan, ayam dan sayur-sayuran. Pada mulanya Ani mengatakan biar dia seorang sahaja yang ke pasar memandangkan pergerakanku yang sedikit terbatas. Tapi aku tak sampai hati melihat dia menjinjing barang-barang itu semua, aku ikut juga ke pasar. Siapa tak sayang bini oi...
Pulang dari pasar kami melihat pokok-pokok bunga mawar dan orkid di sebelah kiri halaman rumah kami. Ada yang berbunga dan ada yang tidak.. biasalah sesekali sahaja dibaja. Ada bau bangkai pula.. anak kucing yang kami namakan Legam, mati dalam longkang yang membelah rumah orkid itu. Memang dah tiga empat hari termenung tak mahu makan dan minum. Terpaksalah ditanam.

No comments:

Post a Comment