Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Sunday, November 5, 2017

Langit Menangis

Hari ini 5 November 2017. Sejak pagi semalam hujan turun awal pagi membawa ke petang. Banyak kawasan di utara tanah air air naik. Pulau Pinang antara yang terkesan teruk. Hujan (dan di setengah-setengah tempat, angin juga) dikatakan kesan daripada taufan apa entah yang sedang membadai Vietnam.

Pagi tadi aku dan isteri ke pasar, membeli apa yang patut. Tidak ramai pelanggan kerana hujan. Tempat meletakkan kenderaan yang berhampiran pasar pun berlambak2 kosong. Senang nak memilih ikan dan sayur-sayuran. Ada di antara pemilik gerai sempatlah termenung menantikan pelanggan.

Di dapur tadi, sambil minum bersama anak perempuan kami Amira,  isteriku menyingkap akan kehidupannya dulu-dulu, zaman susah. Hujan-hujan tidak dapat menoreh, sumber kewangan terhad. Kutip biji cempedak, tak pun biji nangka, rebus, makan. Aku pun mengiyakan kerana emak pun dulu buat perkara yang sama. Kataku, kalau ada ubi rebus hujan-hujan ni tentu sedap. Kena pulak dengan kopi. Amira hanya mendengar, di luar pengalamannya. Kami anak kuli, anak penoreh, Amira anak cikgu.

Ketika catatan ini ditulis, air mata langit masih menitis.

No comments:

Post a Comment