Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Monday, December 4, 2017

Cerita Hari Ini..

Hari ini 4 Disember 2017. Pagi-pagi lagi aku menunggang motosikal ke pekan. Kubeli nasi lemak, dan kueteau sebagai sarapan. Selepas bersarapan aku mengisahkan pokok-pokok orkid. Adalah lima enam jenis yang menampakkan bibit-bibit hendak bunga. Dalam dua minggu lalu aku "suapkan" baja tahi ayam. Tapak kakiku sakit berdenyut-denyut, tidak aku ambil pusing sangat.

Kemudian aku memandu kereta BMW buruk aku ke kedai aksesori, minta tengokkan masalah signal kanan tidak berfungsi, dan bunyi hon yangg tak mahu berhenti. Untuk menghalang hon terus berbunyi, fiusnya aku cabut. Selepas bergelut mencari punca masalah, akhirnya pemilik kedai aksesori itu berjaya mengatasinya. Lampu signal dan hon berfungsi dengan baik selepas itu. Dia meminta upah RM 30.00 sahaja. Murah sungguh tu.

Kembali ke rumah, waktu kira-kira jam 11.00 pagi, aku terus tarik bantal.  Aku hanya terjaga apabila Ani mengingatkan waktu zohor hampir masuk.

Selepas zohor aku mengisahkan getah pintu-pintu kereta tua itu yang tertanggal dari tempatnya, Maklumlah pada usia 20 tahun banyak getah yang sudah keras dan pecah-pecah. Mana yang pecah-pecah aku ganti, menggunakan getah pintu van Nissan Vanette dengan sedikit pengubahsuaian. Kalau nak pakai getah pintu yang ori, demamlah aku.

No comments:

Post a Comment