Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Saturday, December 30, 2017

Tak Ada Yang Luar Daripada Biasa

Hari ini 30 Disember 2017. Sudah santak ke hujung tahun 2017. Namun dalam seminggu yang berlalu tidak ada apa-apa perkembangan yang luar biasa yang perlu aku catatkan di blog picisan ini.

I
Tiga hari lalu, sewaktu pulang dari pekan Bidor, aku menyedari indikator suhu keretaku mengeluarkan lampu merah dan jarumnya sampai ke tahap maksimum.. Dalam hatiku berkata.. duit lagi tu.. Setelah dihantar ke kedai pomen, didapati wayar kipas tercabut.. Kereta tua, semuanya dah longgar. taklah banyak yang perlu dibayar.. hanya masukkan semula wayar yang tercabut dan ketatkan. Sebagai langkah berhati-hati sensor suhu aku tukarkan dengan yang baru.Taklah mahal pun.

II
Semalam..
"Ada nampak telefon saya"? tanya Ani. Aku menggelengkan kepala. Puaslah dicarinya telefonnya.
Anakku mendial nombor telefon emaknya menggunakan telefon rumah. Berbunyilah telefon milik Ani yang terletak di sebalik skrin komputer yang aku gunakan ini. Aku tak perasan pun.
"Eh.. nombor siapa pulak ni"? Ani bertanya. Baru kami sekeluarga menyedari telefon talian tetap kami nombornya sudah bertukar. Pelik.. semua orang dalam rumah kata pelik.
Apabila kami mendial nombor asal, hanya senyap saja tiada apa-apa bunyi. Aku pun bergegas ke pejabat telekom di Tapah. Buat aduan tentang cross line.
Hari ini masalah itu sudah diatasi oleh pihak telekom.

III
Kami 5 beranak ke Teluk Intan hari ini atas satu urusan keluarga. Dalam perjalanan, aku dapati lori kontena sederhana saiznya bergerak laju dan sedikit terhoyong hayang. Aku membiarkannya .. aku tak mahu memotong.. (tiba-tiba baik cara aku memandu). Tiba-tiba lori itu membelok ke arah Langkap sewaktu tiba di simpang Ayer Hitam-Langkap. Signal pun tak bagi, gerutu hatiku.
Malam ini anakku menunjukkan gambar dari facebook lori yang nampaknya sama dengan lori itu telah menghentam seorang penunggang motosikal. Penunggang itu maut.

IV
Balik dari Teluk Intan, kami terus ke Sungkai melalui jalan Teluk Intan - Kg Coldstream - Sungkai. Kami mngehadiri majlis perkahwinan anak sahabatku Tn Hj Mat Rahim dan Pn Hjh Normah yang diadakan di Dewan Rajawali Felda Residen, Trolak. Anak cikgu yang kahwin maka, jemputannya kebanyakannya pun cikgulah. Aku berpeluang menemui kawan-kawan lama sewaktu aku mengajar di SMK Sungkai sehingga aku pencen 1 Julai 2017 yg lalu.

No comments:

Post a Comment