Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Wednesday, January 3, 2018

Basikal Baharu..





Pagi tadi aku memandu ke pekan Bidor bersama isteriku Ani dan Amira anak kami. Punyalah susah mencari tempat parkir, akhirnya aku parkir di belakang Arked Mara, berhampiran pasar. Ani dan Amira telah lebih awal turun di satu tempat lain berhampiran Maybank. Aku menyusuri belakang arked Mara dan sampai di sebuah kedai basikal. Akhirnya tertarik dengan sebuah basikal aku terus membelinya. Tidak lama selepas itu, Ani sampai di kedai basikal itu. Aku menyuruh Ani memandu pulang bersama Amira, sementara aku pulla mengayuh basikal itu pulang. Sampai di rumah, Ani masih belum sampai. Kunci rumah ada bersama kunci kereta. Melangutlah aku dulu di luar.

Tidak lama selepas itu Ani pun tiba.
"Jom beli basikal saya pula", katanya.
"Basikal yang boleh lipat-lipat", tambahnya lagi. Aku mengiyakan.

Selepas itu aku mengayuh basikal sekali lagi. Kali ini aku mengayuh basikal yang "boleh lipat-lipat". Untuk melepaskan lelah, aku singgah di rumah tinggalan emak ayah. Adikku dan suaminya ada di situ. Mereka ketawakan aku kerana basikal tu macam basikal P Ramlee dalam cerita Ali Baba Bujang Lapok.

No comments:

Post a Comment