Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Saturday, September 17, 2011

Ke Melaka

17.9.2011: Tepat 8.30 pagi tadi aku, isteriku, dua orang anakku (Amira dan Azim) serta kakak isteriku bertolak ke Tanjong Bidara, Melaka untuk menghadiri majlis perkahwinan anak sepupu isteriku. Perjalan agak lancar walaupun kenderaan memang banyak. Walaupun jauh, jemputan itu aku penuhi kerana ikatan kekeluargaan dan juga untuk anak-anak mengenali sepupu sepapat mereka.

Sejurus sebelum pergi tadi baru aku menyedari aku terlupa membawa tali pinggang. Kesan ibadat puasa Ramadan mengecilkan pinggangku hampir dua inci. Aku tak tergamak memakai seluar separuh terlondeh ke rumah orang kahwin. Sampai di Alor Gajah aku memasuki sebuah kedai pakaian; tapi yang ada tali pinggang kanak-kanak. Aku berharap mungkin akan ada kedai yang menjual tali pinggang orang dewasa di Masjid Tanah. Dugaanku tepat.. Aku singgah di Kedai Sakan di Masjid Tanah. RM6.50. Lantaklah, murah pun murahlah, bukan orang tahu jika aku tak beritahu.. Berapa tu? tanya isteriku.. RM65 kataku selamba. He.. he.. isteriku percaya..

Pulang dari Tanjong Bidara kami singgah di sebuah gerai yang menjual kraftangan dan makanan seperti dodol, kerepek, belacan dan sebagainya.. Biasalah, anak-anak, itu hendak , ini hendak.. mana-mana yang sesuai kita penuhi.

Sampai ke Shah Alam kami terus ke UITM, menjenguk seorang lagi anakku yg sedang belajar di situ; lalu membawanya ke sebuah restoran mamak, pekena roti telur. Menempuhi jalan yang menghala ke I-City sesak.. maklumlah ada majlis sambutan hari raya dengan PM.. Orang Melayu, biasalah, hari rayanya sebulan.

Dari Shah Alam kami terus ke Tg Malim menghantar kakak isteriku. Hanya pukul 11.30 malam barulah kami sampai ke rumah di Bidor.

No comments:

Post a Comment