Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Thursday, September 22, 2011

Kokok Berderai-derai ..


Semalam, 21.9.2011, jam 7.40 pagi; aku memulakan tugasku dengan masuk mengajar mata pelajaran Kesusasteraan Melayu Tradisional di Tingkatan Enam Bawah al-Khawarizmi. Dengan genre sastera hikayat berunsur Islam menjadi tajuk utama , isi penyampaianku tertumpu kepada cerita-cerita dalam Hikayat 1001 Malam.Salah satu isi ceritanya ialah perbualan antara anjing dan bapa ayam.

Bapa ayam ditegur oleh anjing kerana berkokok riang sedangkan pada masa yang sama tuan mereka berkemungkinan akan menemui ajal ketika itu. Aku memberhentikan penceritaan itu seketika dan terus meminta kepada mana-mana pelajar untuk menghabiskan peribahasa kokok berderai-derai.... Seluruh kelas senyap. Hatiku berbisik sendiri, takkanlah pelajar Tingkatan Enam tak dapat melengkapkan peribahasa mudah itu. Aku menawarkan RM10 bagi sesiapa yang dapat melengkapkan peribahasa itu.

Tiada seorang pun yang dapat menjawab. Aku membebel sendirian.. inilah akibatnya jika pelajar hanya menanti disuap dan tidak menanam tabiat suka membaca..

No comments:

Post a Comment