Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Friday, September 30, 2011

Proton 0h Proton

Aku pernah memiliki Proton Saga Aeroback 1.3 keluaran 1988; yang merupakan sebuah kereta terpakai ketika aku membelinya pada tahun 1990. Selama 10 tahun aku memperkudakan dan menghambakan kereta ini. Memang aku puas hati, cukup tahan, tak banyak ragam, tak pernah menimbulkan masalah besar. Apabila ekonomi semakin kukuh dan kereta itu pula semakin tua, aku menjual kereta itu dan aku membeli beli kereta Proton Wira 1.5 yang baru.

Dua tiga bulan dipakai, Wira sudah mula membuatkan aku berasa amat malang kerana membeli kereta keluaran Proton. " Power window"nya rosak selepas tiga bulan kereta itu dibeli. Belum reda kekesalan yang itu, "drive shaft" nya pula berbunyi ketuk-ketak apabila melalui selekoh atau membuat pusingan..  Seterusnya unit penghawa dinginnya rosak satu-satu, bermula dengan kerosakan "compressor", "valve", "distributor" dan entah apa lagi. Namun aku tetap bersabar.

Aku bertahan dengan Wira itu  untuk enam tahun. Sepanjang tempoh itu ribuan ringgit dihabiskan membaiki penghawa dinginnya sahaja, dari semasa ke semasa. Akhirnya aku mengambil keputusan menjual kereta Wira itu. Kali ini aku membeli kereta Toyota Avanza pula pada penghujung tahun 2006. Ketika itu Avanza 1.5 baharu sahaja diperkenalkan.

Baru dua tiga bulan dipakai Avanza pula buat ragam.  Hmmm..Toyota pun nak ikut sama macam Proton, gerutu hatiku ketika itu. Kereta Avanza itu seperti "melompat" apabila hendak memulakan pergerakan ke hadapan. Akhirnya pihak Toyota membawa pergi kereta itu selama dua minggu untuk mengatasi masalah gear yang dihadapi. Selesai masalah gear, kereta Avanza tidak meragam lagi. Tetapi malang, seorang  Mat Rempit melanggar kereta itu secara berdepan, menyebabkan kereta itu terpaksa masuk bengkel lagi untuk kali kedua pula.

Kereta isteriku, hanyalah seuah kereta Kancil. Setelah 9 tahun "berkhidmat" untuk isteriku, Kancil itu digunakan pula oleh anak-anakku. Untuk isteriku, kubelikan sebuah Proton Saga SE berwarna merah. Setelah bertahun-tahun bergiat dalam industri ini, aku percaya Proton mungkin sudah boleh meningkatkan mutu pengeluaran mereka. Sekurang-kurangnya itulah yang aku percaya. Nampaknya setelah setahun digunakan dan perbatuannya pun  sudah mencapai 20,000 km, kereta ini bolehlah dikatakan memuaskan juga. Semalam, kereta itu dihantar servis. Namun, pagi tadi terdapat banyak kesan lelehan minyak enjin di atas lantai  garaj rumahku, menandakan ada yang tak kena.

Petang tadi aku membuat bantahan di pusat servis itu dan setelah diperiksa, mereka mengakui bahawa pekerja mereka telah membuat kesilapan ketika mengetatkan skru menyebab bebenang skru pada mangkuk minyak enjin itu rosak. Terpaksalah aku tercatuk lebih dua jam di pusat servis itu sementara menantikan pekerja siap menggantikan mangkuk minyak hitam yang baru.. dan tentunya secara percuma.






No comments:

Post a Comment