Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Sunday, September 17, 2017

Anak Siapa Agaknya?

Kisah kebakaran Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah di Jalan Keramat Ujung, Kuala Lumpur yang berlaku hari  Khamis lepas meruntun hati banyak pihak. Manakan tidak, 21 pelajar dan dua orang warden terkorban. Kebakaran berpunca daripada perbuatan khianat tujuh remaja yang menyalakan api di satu-satunya pintu keluar dan masuk asrama pusat tahfiz itu ketika semua orang sedang tidur.
Apakah yang ada dalam kepala pelaku itu? Syaitan apakah apakah yang bersarang di hati mereka?
Agak menghairankan juga, remaja pelesit itu hanya berusia 12-18 tahun sahaja. Itu ketika masih muda, jika dewasa? Apakah tahap kekejaman yang akan mereka lakukan?

Persoalannya ibu bapa di rumah buat apa? Hanya tahu buat anak, selepas itu membiarkan mereka, hendak hidup, hiduplah, hendak mati, matilah layaknya. Tidak pula bersekolah dan terpengaruh pula dengan ganja dalam usia yang begitu muda.

Itu di Kuala Lumpur... yang di Kampung Cegar Tambahan Bidor ni pun hingga jam 3.00 pagi, masih boleh kelihatan remaja-remaja 13-16 tahun bermotosikal hu ha hu ha ke sana ke mari. Tidakkah sepatutnya mereka berada di rumah sahaja untuk ke sekolah keesokan paginya? Ibu bapa tidak sedar agaknya, "keletihan" ? Seminggu sekali apabila aku bertugas berjaga malam di pos kawalan kampung, hal bebudak ni pasti akan berlaku. Yang lebih menghairankan ialah, ada juga sekali-sekali budak perempuan turut serta membonceng di belakang. Anak siapa agaknya?

No comments:

Post a Comment