Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Tuesday, September 19, 2017

Dah Nasib Kucing Kurap

Tiga hari lepas, selepas makan malam, seperti biasa aku akan memberi makan kepada kucing-kucing peliharaanku. Biasanya aku mengasingkan tiga tempat makanan untuk mereka. Yang jantan dewasa tempat dikhaskan untuknya sahaja, yang betina, juga khas untuknya sahaja, ada dua ekor yang sedang membesar berkongsi satu bekas makanan yang sama. Sebaiknya sahaja makanan diletakkan, tiba-tiba ada seekor kucing betina yang penuh kurap tebal di muka dan telinganya menerpa tempat kucing-kucing itu makan. Lapar sangat nampaknya. Apalah jenis tuannya, masa kecil ditimang dipeluk, apabila berkurap dicampak ke rumah orang. Sudahlah begitu, najisnya berceceran merata-rata. Adus.


Tak apalah, ku asingkan sedikit makanan untuknya.. Untuk kucing peliharaanku, makanan mereka aku pindahkan ke kawasan lain.

Kucing itu menetaplah di rumahku selama dua hari itu. Tak mahu bergerak apabila dihalau pun. Aku bercadang sehari dua lagi akanku hantar kucing itu pasar ikan. Di situ banyak makanan.

Pagi tadi tak kelihatan pulak dia. Tapi najisnya ada di tepi tangga. Busyukkk. Menjelang tengah hari, isteriku mengajakku ke Besout untuk menjengah adikku yang akan mengahwinkan anaknya di hujung minggu ini. Apabila kereta telah kuundurkan, alamak.. kucing tu ada di bawah keretaku rupanya. Aku tak melanggarnya tapi ia dah mati, mungkin sejak malam tadi fikirku.

Kubiarkan bangkainya di situ, nanti balik dari Besout baru ditanam. Dengan kematian kucing tu, aman damai semua kucing-kucingku di rumah ni.. Tak perlu marah-marah kepada "pendatang asing lagi".


No comments:

Post a Comment