Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Thursday, September 14, 2017

Motosikal Baru..

14 September 2017..

Jam 4.30 petang aku ke kedai motosikal Hock On di pekan Bidor. Aku bercadang nak beli motosikal baru untuk kegunaan ke pasar, ke masjid, meronda-ronda kampung dan lain-lain. Aku tak berani menunggang motosikal ke tempat-tempat yang lebih jauh daripada itu. Lebih selamat rasanya berkereta. Untuk itu aku bercadang hendak membeli motosikal Modenas atau SYM yang berkuasa 100 hingga 110 cc sahaja.

Masuk sahaja ke kedai, dua kerani Cina di kedai itu berkata sesuatu.. yang dapat aku tangkap daripada perbualan mereka ialah perkataan "cikgu"...
"Cikgu kan"? kata salah seorang daripadanya.
"Bukan", kataku. Mereka nampak kurang yakin.
"Dulu cikgu, sekarang bukan, sudah pencen", aku memberi penjelasan.
"Cikgu ha.. sampai mati pun olang panggi cikgu", Hock On mencelah.. "Mau cari apa motor, cikgu"? sambungnya lagi.
"Kriss 100 cc", jawabku.
"3750 on the load (road)", jelas Hock Onn.
Setelah membayar apa yang patut..
"Esok lepas sembahyang Jumaat cikgu mali ambik", kata Hock On..

Jadi esok sahajalah baru aku dapat menunggang motosikal baru tu. Dan untuk ke pasar pada pagi hari Sabtu nanti  aku akan menunggang motor itu; dan tentunya Ani akan membonceng di belakang..

No comments:

Post a Comment