Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Thursday, September 28, 2017

Cuci Kolam Ikan..

28.9.2017.. 9.00 pagi
"Ngapa air kolam tu gelap je"? tanya isteriku.
"Filter dah kotor sangatlah tu, dah tepu", jawabku.
Kolam ikan bersaiz 16 kaki panjang x 4 kaki lebar dan 1.5 kaki dalam tu memang dah nampak sangat kotor airnya. Aku pun mengepam keluar 75% airnya, selain untuk mengganti air, mudah dan ringan bagiku mengangkat keluar 3 set penapis di alam kolam itu. Selain itu aku meletakkan 2 set lagi penapis di luar kolam. Ada 5 penapis semuanya.. tapi airnya kadang2 jernih kadang2 keruhlah juga.

Membersihkan penapis2 inilah perkara paling malas nak aku aku lakukan.. sebab keladaknya agak meloyakan., maklumlah penapis itu menampung buangan dari perut 30 ekor kap/koi itu selama 2-4 bulan. Dan satu perkara lagi penapis dalam kolam itu selalunya didiami juga oleh cacing-cacing sebesar jarum. Banyak. Dari mana dia datang aku tak tahu.

Yang paling menggelikan ialah apabila mencuci penapis yang di luar kolam.. pasti ada cacing yang besar-besar melingkari penapis plastik yang "kerinting2" macam rambut orang Afrika itu. Biasanya penapis luar ini aku jemur sampai kering berhari-hari lamanya di tengah panas. Cacing2 akan mati atau mengengsot ke tanah.

Setelah pam dan penapis2 itu aku bersihkan, aku masukkan kembali ke kolam itu. Dan air baharu aku masukkan. Nampak seperti ikan2 tu mengucapkan terima kasih kepadaku, dapat berenang-renang dalam suasana yang lebih segar agaknya.

28.9.2017 3.00 petang
Minggu lepas anak-anak aku mengecat bahagian luar rumah. Aku tak ikut serta, biarlah mereka buat perkara yang mudah2 seperti ini, untuk mendapat pengalaman hidup. Tapi aku tahu takkan sudahnya kerja mereka tu.. akhirnya ayah juga yang akan menyudahkannya. Aku pun sebenarnya tidak suka kerja-kerja mengecat. Tiba-tiba adik iparku datang. Jadi, aku pun minta dia menyiapkan mana-mana yang tak siap lagi tu. Menjelang 6.00 petang semua bahagian dinding yang perlu dicat, siap dicat. Aku hulurlah sikit apa-apa yang patut..

No comments:

Post a Comment