Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Thursday, September 14, 2017

Coretan Pukul Satu Petang dan Godang Ontak

Hari ini 14 September 2017..
I
Pagi-pagi lagi kita dikejutkan dengan berita kebakaran sebuah maahad tahfiz di Kuala Lumpur.. Mula-mula kata 20 terkorban, selepas tu 25 dan terbaharu 24 terkorban. Innalillah wainna ilaihi rojiun. Kebakaran bermula di pintu.. dan itulah satu-satunya pintu untuk keluar dan masuk ke asrama tahfiz tu. Perangkap maut!! Berita sekolah tahfiz dan sekolah pondok terbakar selalu juga kita dengar, dan kali ini yang kedua terburuk pernah terjadi. Pada tahun 1999 jika tak silap, 27 orang terkorban di sebuah sekolah tahfiz di Kedah.


II
Sebelum itu kita terkejut juga dengan berita yang bolehlah dibayangkan (hanya bayangkan) negara seperti Bangladesh hendak melabur berbilion-bilion dolar ke Malaysia untuk membantu ekonomi Malaysia. Itu hanya bandingan semacam dengan apa yang terjadi semalam..Menjelang tengah hari aku teringat kata-kata opah aku dulu dalam loghat Rawa/Rao, "kauwu jangan nak godang ontak". Godang ontak bermaksud tidak berkemampuan tapi bercakap tentang kehebatan sendiri. Sebagai guru Bahasa Melayu, Sejarah, Pengajian Am dan Sastera yang dah pencen, teringat juga aku dengan peribahasa kera di hutan disusukan, anak di pangkuan mati kelaparan ; mencurah garam ke laut; dan ukur baju di badan sendiri. Kita takut nanti yang dikejar tak dapat yang dikendong berciciran. Hal dalam rumah sendiri pun minta orang bantu, kita pulak dengan bangga kononnya hendak menolong orang yang jauh lebih kaya daripada kita. Ontahlah kata orang Rawa..

III
Dah pukul 1.18 petang, isteri dah memanggil untuk makan tengah hari (dah petang sayang oii). Kucing-kucing pun dah mengiau-ngiau kelaparan...
1.44 petang selesai makan. Hari ini orang rumah masak gulai lemak ayam dengan rebung madu, dan tumis ikan bilis dengan petai. Kucing-kucing pun dah diam semuanya, tanda kenyanglah tu. 

Nak solat zohor dulu dan selepas tu nak tidur sekejap.. Berapakah lamanya "sekejap" tu?  Hmmm berkemungkinan besar lama juga. Hmmmm..

No comments:

Post a Comment