Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Thursday, October 6, 2011

Anak-anaknya Merenyut

 I
Dua hari lalu ketika perhimpunan pagi, seorang pelajar Tingkatan Satu bersikap agak keterlaluan terhadap seorang guru. Dipendekkan cerita setelah disiasat oleh beberapa orang guru yang lain, ternyata pelajar ini sebenarnya datang dari keluarga yang bermasalah. Ibunya merupakan isteri kedua daripada tiga orang isteri ayahnya. Ayahnya jarang-jarang kembali ke rumah. Dan yang pasti ayahnya bukanlah berada dalam ekonomi yang kukuh untuk menyara 3 orang isteri dan anak-anak.

Di bilik guru, sebelum ke kelas, sempat aku melontarkan pandanganku.. barangkali inilah yang dikatakan "anak tak bismillah". Dahulu aku tak sendiri tak faham maksud anak tak bismillah yang dikatakan itu. Rupa-rupanya ia bermaksud anak yang terhasil daripada percantuman benih ibu bapa, tetapi ketika si ibu dan si ayah hendak "bercantum" itu, mereka tidak melafazkan ucapan bismillah (paling minimum ???) pun. Mungkin si ayah balik ke rumah, mandi tidak, sembahyang tidak, terus saja memenuhi kehendak biologinya. Mungkin setengah-setengahnya pulang dari menogok, pulang dari berjudi, malah pulang dari mencuri merompak, terus sahaja memeluk bini..

II
Berbicara tentang orang banyak bini dan tentang orang naik haji, tentunya membuatkan aku teringat satu peristiwa lucu ketika aku menunaikan fardu haji pada awal tahun 2003 dahulu. Kisahnya bermula apabila aku dan empat orang lagi jemaah haji yang sebilik denganku, hendak melakukan umrah sunat. Kami turut membawa isteri masing-masing dengan menaiki teksi (sebuah van sebenarnya) untuk menuju ke Tanaim (sebuah kawasan tanah halal di luar Makkah) untuk berniat umrah. Pemandu van tersebut seorang Arab kelahiran Makkah (katanya) begitu ramah mesra, cuma agak sukar juga untuk  saling memahami bahasa masing-masing. Memandangkan kami membawa pasangan masing-masing, dia bertanya kepada ku yang duduk di sebelahnya, Siti Rahmah.. Siti Rahmah katanya sambil menunjukkan jari tanda satu dan sesekali dua. Seorang rakan sebilikku itu lekas sahaja menangkap maksud pemandu van.. Dia sebenarnya ingin tahu setiap orang daripada kami memiliki berapa orang isteri.

Kawanku menjawab, "Malizie, wahid, lazim". (Di Malaysia satu (isteri) adalah biasa.). Pak Arab tu sambil ketawa berdekah-dekah menujah-nujah lembut jarinya ke dahiku. Hatiku nerengus.. Pak Arab ni lebih nampaknya.. Katanya "Saudi..Saudi arba'a lazim". (Di Arab Saudi empat (isteri) perkara biasa ) ketawa sambil menggeleng-gelengkan kepala, sambil meneruskan kata-katanya dalam bahasa Arab. Agaknya dia menghina kami sebab hanya mempunyai seorang isteri.

Dia menunjukkan dadanya sambil mengembangkan empat jari dengan  bangga sekali. Fahamlah kami dia mempunyai empat orang  isteri. Aku menunjukkan isyarat seperti orang bergaduh (tak ke bini kamu tu bergaduh?). Huh! katanya sambil menunjukkan satu di sana, satu di sini, satu di situ, satu lagi kat mana entah, maksudnya duduk berasingan antara seorang isteri dengan isteri yang lain. Selepas itu aku menunjukkan isyarat orang mengelek anak. Huh! katanya menujukkan empat jari empat kali.. 16 orang .. huh ramainya kataku.. merenyut.

Setelah tiba di masjid Tanaim, dia menunjukkan isyarat bahawa dia akan menunggu kami di satu kawasan berhampiran. Sempat juga aku bergambar dengan Pak Arab itu tetapi ke mana pula menghilangnya gambar itu..

No comments:

Post a Comment