Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Thursday, October 27, 2011

Korban Percintaan: Permintaan Yang Keterlaluan

(Maaf.. tiada siapa yang terkorban di sini.. sama ada kerana bercinta atau kerana membaca blog picisan ini... apapun terima kasih kerana menjenguk..)

Pagi tadi semasa bersarapan kami laki bini, di corong radio terdengarlah lagu Korban Percintaan dendangan Julie Remie. Sejak lagu itu diterbitkan kalau tak silap dalam tahun 1976, ramai yang merungut kerana ada yang tak kena pada liriknya iaitu pada baris " kira(nya) jasadku meninggalkan badan". Mana mungkin jasad meninggalkan badan kerana badan itu jasad dan jasad itu badan. Yang pergi dari badan atau jasad ialah nyawa atau roh. Sayang lagu yang semerdu itu silap dari segi liriknya. Namun bolehlah dimaafkan kerana lagu ini ada juga menyentuh tentang penyerahan diri kepada Yang Maha Esa dan penerimaan akan takdir tuhan yang menentukan segalanya.

Jika permintaan yang keterlaluan " di atas nisan tolong tuliskan, inilah kubur korban percintaan " dipenuhi, mungkin haru jadinya di tanah perkuburan. Aku rasa setiap orang yang menziarahi perkuburan lalu terlihat ada batu nisan bertulis Korban Percintaan, akan mencebik dan mencemik muka dan bibir.. Poorah...Tiada simpati atau doa untuk itu ..
Catatan: Mungkinkah begini rupanya kubur Korban Percintaan ??.. hmmmmm.

Paparan video di sini (bergantung kepada kelajuan broadband/streamyx anda)

No comments:

Post a Comment