Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Monday, October 3, 2011

Cerita Hantu....

Boleh dikatakan saban hari dan saban malam ada saja cerita hantu atau cerita seram yang ditayangkan di kaca TV... Mungkin penerbit berpendapat hanya cerita-cerita seperti itu sahaja yang dapat menarik penonton. Suatu ketika dulu, cerita-cerita seperti itu tidak mendapat kelulusan daripada LPF untuk ditayangkan. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, setelah LPF menarik balik larangan tayangan cerita sedemikian, tayangan cerita sedemikian yang berleluasa sudah seperti di luar kawalan pula.

Ke mana masyarakat kita hendak dibawa melalui fantasi dunia filem ini? Ke dunia hantu? Ke alam bunian? Ke alam jin? Namun gejala ini jika hendak dibebankan kesalahan di bahu pengeluar dan pengarah filem sahaja rasanya tidak patut juga.. mereka melihat melalui cerita-cerita sedemikian sahaja mereka boleh mendapat keuntungan. Bermakna hanya cerita-cerita-cerita sedikian sahaja yang mencatat jumlah penonton yang ramai; sehingga mendapat pulangan yang lumayan.

Dari Hong Kong ke Bollywood; dari Bollywood ke Hollywood, merentasi, "Indonwood", dan "Siamwood", semuanya turut menerbitkan filem-filem hantu/seram, malah filem-filem mereka lebih menyeramkan dan mendebarkan. Itu belum lagi ditambahkan dengan filem keluaran Jepun atau Korea.

Apapun semua itu jika tidak dikawal akan menyuburkan lagi unsur-unsur khurafat dalam masyarakat kita yang beragama Islam.. Apakah perlu dibuat kajian, berapa ramai sudah rakyat Melaysia yang mati atau tercedera dek dicekik hantu??




No comments:

Post a Comment