Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Saturday, February 21, 2009

Aku dan Sukan

Sepanjang minggu ini aktiviti berkaitan sukan begitu hebat berlangsung di sekolah. Acara-acara sukan mini berlangsung pada sebelah petang, selepas itu latihan perbarisan diadakan. Mulai pagi semalam, dan bersambung pula pagi ini raptai lintas hormat dilangsungkan. Semuanya berlangsung di tengah terik matahari, tetapi budak-budak tu, kelihatan selamba sahaja samalah macam aku di zaman persekolahan dulu. Kini, semakin meningkat umur, aku semakin mengalah pada terik matahari.

Semasa di zaman persekolahan aku turut aktif dalam bidang sukan. Ketika di sekolah rendah aku mewakili sekolah dalam lari berganti-ganti 4X100 meter, dan pasukan bola sepak. Selalu juga aku menang acara 100 meter, 200 meter dan lompat tinggi .
Pencapaian yang hampir sama juga kuraih di sekolah menengah.

Ketika menuntut di Maktab Perguruan Bahasa, aku menjauhkan diri daripada sukan. Hanya sesekali aku turun ke padang, mencabar larian pelari-pelari maktab dalam acara 4X100 meter; tetapi kekurangan stamina (kerana merokok, mungkin) menghalang aku pergi jauh dalam sukan.

Ketika bertugas di Miri, Sarawak, aku aktif dalam sukan badminton. Aku sering menyertai kejohanan-kejohanan terbuka (tidaklah setaraf Terbuka Malaysia) peringkat Miri. Aku juga pernah bertanding hingga ke Kuching.

Semua itu hanya tinggal kenangan.Dalam usia hampir separuh abad aku sudah tidak berupaya untuk bersukan lagi.Tapi sayang seribu kali sayang, tidak seorangpun daripada anak-anakku yang gemar atau berbakat dalam bidang sukan. Mereka lebih tertumpu untuk ‘bersukan’ di depan komputer atau televisyen.

Hmmm.. cukup dulu, aku hendak membelek piala-piala lama yang aku simpan dalam almari kat depan tu.

No comments:

Post a Comment