Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Tuesday, February 17, 2009

Lanjutan Ayo! Sakitlah Cikgu..

Ketika Penyelia Petang masih belum pulang dari Makkah menunaikan haji (2002), sekali lagi aku terpaksa menyelesaikan masalah yang melibatkan pergaduhan dua orang pelajar Tingkatan 2 dari Estet Narborough dengan pelajar dari Estet Sungkai, puncanya berebut kekasih yang berada di Tingkatan 1! Dalam kes sebelumnya, enam orang telah bergaduh dan cara penyelesaiannya telah kupaparkan dalam posting terdahulu.

Kali ini aku mendapati pelajar yang bernama Ganesh (bukan nama sebenar) yang telah memulakan pergaduhan, dan sememangnya dia mempunyai banyak masalah disiplin. Yang seorang lagi aku maafkan. Mari ikut saya pergi ke balai polis, kataku. Ayo, cikgu kicik punya halpun mau bawa balai ka? Ganesh membantah. Mesti kataku. Aku menghimpunkan semua pelajar lelaki lalu memberitahu mereka bahawa sesiapa yang dilaporkan bergaduh selepas ini akan di hantar ke balai polis seperti yang akan aku lakukan pada Ganesh sebentar lagi. Memandangkan hanya ada lebih kurang satu jam lagi sebelum sekolah tamat, aku menyuruh Ganesh membawa begnya sekali ke dalam keretaku. (Skrip seterusnya hampir sama dengan skrip posting semalam).

Aku memandu perlahan ke arah pekan Sungkai. Kamu jangan beritahu kawan-kawan kamu yang lain bahawa kamu tidak dihantar ke balai dan kamu mesti berjanji bahawa kamu akan berkelakuan baik selepas ini kataku. Kamu rekalah apa sahaja cerita yang kononnya kamu ditahan di balai jika mereka bertanya, kataku. Nampak lega, Ganesh berjanji tidak akan mengulangi kenakalannya. Aku menghantar Ganesh di satu lorong berhampiran rumahnya.

Esoknya Ganesh tidak hadir ke sekolah. Memang biasa budak tu memonteng, gerutu hatiku. Aku lihat di pejabat ada dua orang perempuan India, seorang agak berumur dan seorang lagi masih muda. Mereka memandang tajam kepadaku. Ketika aku menemui mereka di luar pejabat, mereka memperkenalkan diri sebagai ibu dan kakak kepada Ganesh. Air muka mereka nampak semacam sahaja, marah agaknya. Apa pasal cikgu hantar saya punya anak pigi balai? Lain kali kasi tahu kita orang dulu! Terpinga-pinga aku. Dengan meninggikan suaranya si ibu menerangkan bahawa suaminya telah membelasah Ganesh kerana malu anaknya itu dibawa ke balai polis. Walaupun Ganesh menafikan, tetapi tidak dipercayai oleh bapanya sendiri. Dalam hati aku berkata, hah! padan muka. Aku menerangkan duduk perkara sebenar, dan mereka faham, tetapi kini menyalahkan pula bapa si Ganesh kerana bertindak terburu-buru, sehingga anaknya sendiri dibalun separuh mati.

(Rupa-rupanya selepas pulang dari sekolah, ada pelajar yang memberitahu keluarga mereka Ganesh dibawa ke balai oleh Cikgu Nazeri kerana bergaduh. Seorang daripada bapa pelajar itu menyampaikan hal itu kepada bapa Si Ganesh. Apalagi, tertekan kerana malu akan kelakuan anaknya, dan tanpa usul periksa Ganesh dibelasah, kesian)

Lusanya, ketika menemui Ganesh, aku bertanya, apa sudah jadi? Ayo, sakitlah, cikgu, ... Itulah jangan nakal lagi, kataku.

No comments:

Post a Comment