Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Sunday, February 1, 2009

Pakat Ramai-ramai Tebang Pokok

Petang tadi hujan, mak oi.. lebat sekali. Sejurus selepas hujan berhenti aku didatangai sahabat sekampung mengajak aku dan sahabat-sahabat yang lain memotong pokok-pokok kecil dan besar di kanan jalan masuk ke kampung kami. Memang pokok-pokok itu menambahkan kegelapan malam di sekitar tempat itu. Seram juga aku kat tempat itu jika pulang bersendirian lewat malam.

Dengan kemudahan komunikasi masa kini, lebih ramai yang dapat dihubungi untuk membantu. Sekejap sahaja bilangan kami sudah menjangkau 30 orang. Macam nak perang sabil, mana tidak masing-masing dengan ‘senjata’ di tangan. Kelihatan tiga orang Mat Bangla yang berjalan-jalan di situ, tergesa-gesa berpatah balik. Mungkin mereka menyangkakan orang Melayu nak mengamuk agaknya. Aku turut membawa gergaji kayu dan sebilah golok. Yang lain turut membawa apa yang patut; parang, tali, gergaji rantai dan sebagainya. Berbekalkan semangat gotong royong yang masih tebal, dan senda gurau menggiat sesama sendiri, satu demi satu pokok tumbang. Gigitan pacat dan kerengga tidak menjadi soal langsung. Masing-masing ingin menyumbangkan tenaga. Tidak sampai setengah jam teras dan dahan-dahan pokok-pokok yang ditumbangkan dibersihkan. Semua berpuas hati.

Tanpa kami sedari tuan rumah yang berhampiran dalam diam menyiapkan minuman dan sedikit juadah seadanya untuk kami. Apa lagi, bagai orang mengantuk disorong bantal, sekejap saja , licin! Setelah mengucapkan terima kasih, kami pun pulang, tinggallah tuan rumah untuk mengemaskan apa yang patut.

No comments:

Post a Comment