Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Wednesday, February 4, 2009

Persidangan "DUN" di Medan Selera Bidor.

Orang politik (di Perak terutamanya) yang cari makan dengan berpolitik tengah riuh rendah seminggu dua ini. Gendang dah dipalu, masing-masing sudah menari dan bersilat dengan jurus-jurus maut masing-masing. Pueh (puas) bertimang-timang dengan yang keluar, seronok dan riang dgn yang masuk, dan turut heboh dengan yang keluar masuk. Guruh sudah, kilat sudah, ujan haram (tak) jadi. Begitulah gayanya. Itu keroje deme, bior dilantaknya (meminjam kata Abang Man Ketipung).

Petang tadi para pemerhati dan pengulas senario politik amatur di kampung kami berlonggok di sebuah gerai di Medan Selera. Merah-merah muka mempertahankan pandangan masing-masing, ada pandangan yang pro ke pihak A, ada yang pro ke pihak B dan ada juga yang asyik angguk-angguk dan geleng-geleng saja ( bebas kot? ). Menyembor-nyembor ayor lior Si Jalil menyuarakan pandangannya, Wak Gani yang asyik mengangguk, spontan bertanya, "masa kau ke pekan tadi, ada tak kau nampak orang jual tapai ubi, Lil?" Kesian Wak Gani yang pekak labang kena marah kerana bertanyakan sesuatu yang di luar wacana yang sepatutnya. Terbeliak mata Si Jalil. Cawan-cawan kopi yang dah kosong bergegar-gegar apabila meja di tepuk-tepuk oleh Si Mail Rugged ketika menyanggah pendapat Si Jalil. Memang panas isu-isu yang dibincangkan.

Aku yang hanya memerhatikan gelagat sahabat-sahabat sejak tadi mengingatkan, '' dah tujuh suku, moh kita balik, maghrib dah nak masuk. Esok kita sambung",kataku.

1 comment:

  1. James Bond mana sesat ini. Pegang pistol tak betul. Mungkin upah ciput kot

    ReplyDelete