Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Monday, February 16, 2009

Ayo! Sakitlah Cikgu..

Sedang para guru dan pelajar terlibat dalam acara sukan mini petang tadi, ada kes pelanggaran disiplin yang boleh dikatakan agak serius melibatkan pelajar petang. Dalam kesibukan guru-guru mengendalikan acara-acara yang dijalankan , tentunya ada sedikit kelonggaran dalam pengendalian pergerakan pelajar . Biasalah pelajar Tingkatan 1 dan 2, mereka sangat aktif, akal mereka tak sepanjang badan mereka yang sedang membesar itu itu. Aku tidak mahu mengulas apa yang berlaku, lebih-lebih lagi kes ini dilaporkan kepada pihak polis.

Pada tahun 2002, aku diminta oleh Tuan Pengetua untuk mengawasi pelajar sesi petang sepanjang kepergian Penyelia Petang menunaikan haji. Pada satu hari terdapat enam orang pelajar India Tingkatan 2 bergaduh sesama sendiri. Tanpa runding-runding, rotan seorang dua kali, itu keputusanku. Kalau tidak tegas, tugas mengawal disiplin pelajar akan bertambah sukar. Akupun membawa mereka ke bilik guru kanan kerana di situ hukuman akan dijalankan.

Aku memangil pelajar yang pertama untuk dirotan. Pelajar yang lain menunggu di luar. Pintu dan tingkap ditutup rapat. Ketika hukuman dijalankan tiada siapapun boleh nampak, kataku. Ketara sekali mereka sedang ketakutan, memikirkan betapa sakitnya punggung mereka menerima dua sebatan.

Sifat kebapaanku mengatasi sifat amarahku tetapi tidak boleh ditunjukkan kepada pelajar. Aku berbisik kepada pelajar pertama yang akan dirotan, untuk mengurangkan kesakitan kamu mesti menjerit ketika sebatan dilakukan kataku. Aku mengarahkan pelajar itu berdiri di tepi sofa. Sedia kataku, dan jangan lupa menjerit! Kalau kamu tak menjerit saya tambah lagi satu rotan kataku. Pelajar itu mengangguk ketakutan. OK, sedia.

PAP! Dan serentak itu satu jeritan terdengar, ayo!!! Bergetar tubuh pelajar itu, sedangkan aku pasti dia tidak sakit sedikit pun. Sebenarnya aku merotan kusyen sofa itu. OK lagi sekali bisikku kepadanya, kali ini kamu mesti menjerit lebih kuat. Ok cikgu, katanya. Ready kataku. Cikgu, jangan hantam butul-butul ha..
PAP! Ayo! Sakitlah cikgu! Amma! Pandai pulak pelajar itu menambah-nambah skrip yang aku tentukan. Kamu pergi ke sudut yang terlindung itu supaya pelajar seterusnya tak nampak kamu kataku. Aku pasti pelajar lain yang menunggu giliran itu berasa sangat menyesal kerana bergaduh tadi.

Giliran pelajar seterusnya. Kasihan sungguh aku melihatnya. Badannya menggigil, berpeluh-peluh sambil merayu-rayu supaya dimaafkan dan berjanji tidak akan bergaduh lagi. Hukuman tetap dijalankan kataku, dan skrip yang sama berulang sehingga selesai keenam-enam pelajar itu menerima “sebatan”.

Seterusnya, aku menasihati mereka supaya menjaga tingkah laku. Jika kesalahan diulangi aku tidak teragak-agak merotan mereka betul-betul. Mereka berjanji tidak akan melanggar disiplin lagi dan mengucapkan terima kasih kepadaku . Dua minggu selepas itu dua orang daripada mereka hampir menggelupur apabila punggung mereka aku rotan sekuat hatiku. Ambik engkau kataku!!Kali ini kerana mereka menanggalkan seluar pelajar lelaki lain secara paksa dengan tujuan untuk memalukan pelajar malang itu.

No comments:

Post a Comment