Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Monday, February 2, 2009

Makanan 'berangin'

Petang tadi, selepas solat asar, aku hadir di majlis tahlil seorang sahabat yang meninggal tiga hari lalu. Rumah arwah tidaklah begitu jauh dari rumahku. Selepas bertahlil seperti biasa, jamuan yang terhidang tentu akan dijamah. Ada mi rebus, buah melaka, pau dan lepat labu; minumannya pelbagai, teh susu, teh O, kopi susu, kopi O, dan tidak ketinggalan, air O. Aku duduk makan bersama Imam, dan beberapa sahabat yang semuanya sudah pencen. Makan itu angin, makan ini angin kata mereka. Tetapi bagi aku, alhamdulillah semua makanan itu ok je. Mungkin kerana aku belum pencen lagi. Teringat aku kepada arwah bapa saudara aku. Beliau pernah berkata secara bergurau, hanya dua benda berangin yang jangan sekali-kali engkau makan, iaitu minyak angin dan kipas angin!

No comments:

Post a Comment