Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Saturday, February 14, 2009

Pelepas Sukantara

Pagi Sabtu 14.2.2009 aku ditugas menjadi pelepas bagi acara 100 meter Sukantara. Sejak beberapa tahun itulah tugas yang disediakan untuk aku setiap kali sukantara diadakan. Kali ini aku ingin menyingkap kenangan 25 tahun lampau di SMK Dato’ Permaisuri Miri. Pada hari sukan tahun 1984, aku
ditugaskan sebagai pembantu pelepas. Pelepas yang dilantik ialah seorang tentera, Sarjan Alias. Berbekalkan 2 pucuk pistol Hocker & Koehler (HK), berdentum dentamlah bunyi tembakan setiap kali acara balapan dimulakan. Sarjan Alias hanya dapat menjalankan tugasnya separuh jalan kerana memang beliau tidak sihat sejak mula, apa lagi itulah peluang aku ‘main’ tembak-tembak kerana tugas sebagai pelepas diserahkan kepadaku selepas itu.

Apabila sukan peringkat Bahagian Keempat diadakan, sekali lagi aku digandingkan dengan Sarjan Alias. Sesekali Sarjan Alias membenarkan aku menjadi pelepas. Sempat juga aku menghuru-harakan keadaan apabila dua tiga kali bunyi tembakan kedengaran sedangkan tiada acara balapan yang dijalankan. Sebenarnya aku telah memberi pesanan kepada pengakap yang bertugas bahawa setiapkali tembakan dilepaskan sedangkan tiada acara hendak dimulakan, itu tanda pelepas dan pembantunya hendak minum (free, air kotak!).

(Ketika di Miri, setiap kali sambutan Hari Raya Aidil Fitri, kami guru-guru Semenanjung di SMKDP pasti akan ke rumah Sarjan Alias di kem tentera. Sejak aku bertukar ke Semenanjung pada hujung tahun 1986, aku tidak pernah menemui beliau lagi.)

3 comments: