Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Thursday, February 26, 2009

Saman Had Laju

Isnin 23.02.09, SMK Sungkai bercuti sempena Hari Olahraga Tahunan pada hari Sabtu sebelum itu. Walau bagamaimanapun aku terpaksa ke Klang untuk taklimat pentaksiran kerja kursus PMR di sebuah hotel. Selepas solat zohor aku bertolak ke Klang. Dalam perjalanan banyak kenderaan dari arah Sungkai memberi isyarat yang menandakan ada perangkap had laju di hadapan. Waktu-waktu begitu selalunya ada perangkap had laju di kawasan itu. Setiba di Kampung Bikam, seperti biasa aku memperlahankan kenderaan sehingga serendah 50-60 kmj.
Memang ada polis menunggu di tengah-tengah jalan. Aku yakin bahawa aku akan dibenarkan meneruskan perjalanan tanpa ditahan. Tiba-tiba polis itu mengarahkan aku memandu ke tepi jalan.. Alamak, apa salahku, aku bertanya sendiri.
Rupa-rupanya sasaran radar polis kali ini untuk mencari kenderaan yang dipandu melebihi 90 kmj. Sebelum sampai ke kawasan Kampung Bikam aku memandu selaju sekitar 120kmj sahaja.
Nampaknya tuntutan perjalanan ke Klang bulan ini dikhaskan untuk membayar saman yang dikenakan.
(Sepanjang 2o tahun memiliki kereta, itu merupakan saman yang ke-10 aku terima kerana memandu laju yang tak selaju manapun!)

No comments:

Post a Comment