Mengapa Awan? Mengapa Angin?

- di situ kurakamkan hari-hari semalamku.

Thursday, February 5, 2009

Satu Pengertian

Sewaktu menghadiri satu kursus haji di hujung tahun 2002, Ustaz yang dah aku tak ingat namanya ada menceritakan satu riwayat. Dia pun terlupa siapa tokoh yang terlibat dalam kisah yang hendak di sampaikannya. Ceritanya lebih kurang...
Suatu malam tokoh itu bermimpi. Satu suara menyuruhnya supaya berjalan dan melakukan perkara berikut mengikut tertib kepada apa yang bakal ditemui esok hari.
· Makan
· Tanam
· Lari
· Tolong
· Beri
Esoknya benda pertama yang ditemuinya ialah gunung. Dia pun makan gunung itu sedikit demi sedikit dan terasa ianya sungguh enak.Selepas itu dia menemui emas lalu ditanamnya. Anehnya semakin ditanam semakin banyak yang muncul. Kemudian dia bertemu longgokan api, dan dia pun lari daripada api itu. Seterusnya seekor burung kecil meminta diselamatkan daripada buruan seekor helang. Disimpanya burung itu di dalam bajunya. Akhirnya helang itu menuntut ‘hak’nya yang disimpan oleh tokoh itu. Timbul rasa serba salahnya. Memang burung kecil adalah makanan sang helang. Tokoh itu mengambil sedikit daripada bahagian tubuh burung kecil itu untuk diberikan kepada helang itu, dan burung kecil itu masih dapat meneruskan kehidupannya.
Malamnya tokoh itu berdoa supaya Allah s.a.w. memberikan petunjuk atas kejadian yang berlaku di sebelah siang tadi. Dalam tidurnya ditunjukkan kepadanya bahawa:
Gunung itu lambang kepada hawa nafsu dan perasaan amarah. Jika perasaan itu dapat diatasi dan dikawal kita akan mendapat kebahagian dalam hidup. Emas yang ditanam adalah lambang kepada ibadah yang dilakukan akan diberikan ganjaran berlipat kali ganda oleh Allah s.a.w. Api pula adalah lambang kepada neraka dan sebagai peringatan kepada kita supaya menjauhi maksiat. Seterusnyajangan memilih bulu dalam memberikan bantuan terutama yang melibatkan insan kerdil yang teraniaya. Dan akhir sekali jangan suka memutuskan harapan orang lain. Penuhi permintaan orang lain jika permintaan itu munasabah dan mendatangkan kebaikan seadanya.

No comments:

Post a Comment